onsdag 7 september 2016

Lina och jag på egna äventyr!

Ledig dag och sensommarväder. Vad kan man då göra? Jo, åka till Lina och ta ut henne på en liten tur. Jag har aldrig varit ute med Lina på egen hand och är den av oss som hanterat henne minst vid tilläggningar och trånga hamnbassänger så jag behöver lite övning. Mulet väder, 19 grader och 5-6 m/s från SV/V. Inte så mycket aktivitet i hamnen så jag fick inte så mycket publik heller. Att ta mig ut från båtplatsen gick hyfsat, vinden puttade ut henne bakåt men även åt sidan så det blev en utbackning lite på tvären. Jag tuffade sedan ut ur hamnen och snurrade runt lite på olika vis innan jag tuffade in igen och la till först vid fiskebåtarna och sedan vid servicebryggan. Helt plötsligt kändes inte Lina så stor och det var en skön känsla att ha kontroll över manövrarna även om det inte var några besvärliga tilläggningar, gott om plats och lite lä från vinden. Det svårast kom sist, att lägga till själv på båtplatsen igen men det gick till sist. De främre tamparna var inte helt enkla att få tag i när Lina ville både åka bakåt och åt sidan, så det gällde att vara snabb. På tredje försöket efter att ha fått gå bak och lägga i lite framåt med motorn och justera sidledes med bogpropellern så låg hon till sist på plats. Tack för en lärorik tur, Lina! I en timme var vi ute och jag var rejält trött efteråt av all koncentration.

Magnus kom efter jobbet och vi har haft en go kväll här i Bua. Jag skulle laga smörstekt torskrygg med potatis och en röra med räkor/ägg/pepparrot/dill och när potatisen nästan är färdig och torsken ligger i pannan så tar gasolen slut! Det vara bara att ta fram det lilla, lilla köket, låta potatisen gå färdigt i det varma vattnet och försöka steka färdigt fisken ovanpå den lilla gaslågan. Det gick dock bra och middagen blev en höjdare. Efter maten tog vi en promenad och sedan har vi suttit här nere i Lina och tjötat m m. Vi sover över här tills imorgon, jag har ytterligare en dag ledig...får se vad jag hittar på då. Kanske en tur till med Lina, nu när vi kommer överens så bra bara vi två ; )
Lina fastlagd i mittknapen

Lina vid servicebryggan

På väg in mot hamnen igen

Torsk på lilla-köket

Middagen framdukad

Egna tomater från växthuset

På återhörande!
//Lotta

4 kommentarer: