torsdag 8 september 2016

Sommarvärme!

Vilken sommardag det har varit idag, 25 grader som mest och sol sen lunchtid! Magnus åkte härifrån Bua till jobbet i morse och jag valde att krypa ner i sängen en lien stund till bara för att kunde och att läsa lite bok. Efter frukost så tog jag en liten promenad i hamnen och trots att klockan bara var 07 var det full aktivitet bland fiskebåtar och andra små båtar. Det är kul att hamnen är så levande! Jag var kvar en stund men då det var mulet och jag visste att det skulle spricka upp efter lunch så åkte jag till huset i några timmar för att fixa lite där (och käka lunch, det är lite bökigare att värma mat på lilla-köket). Tillbaka i Bua gav jag mig ut med Lina på en liten tur. Vinden blåste på med blygsamma 4 m/s men kom från sidan/något framifrån (S/SV) så när jag skulle backa ut la jag en hjälplina runt den orangea linan mellan båtplatserna och det var till en viss hjälp när vinden tog tag i fören. Gav mig iväg och övade på tilläggningar, backningar m m. Gubbarna i hamnen undrade nog vad jag sysslade och både igår och idag fick jag uppmuntrande kommentarer av dom som jag förklarade för att jag var ute och provade på egen hand. Lagom tills jag skulle ge upp för dagen sprack himlen upp och solen kom fram och om det var varmt innan så blev det nu rena högsommarvärmen. Att lägga till vid båtplatsen själv med sidvind var lite marigt men jag lyckades till slut genom att lägga fast aktertamparna och lägga i växeln framåt och använda bogpropellern för att räta upp Lina för att sedan snabbt springa fram och fiska upp de främre tamparna utan att tappa ner dom i vattnet. Det fungerade!
 
Jag lämnade Bua en stund för att åka med Rasmus till tandläkaren men återvände till Lina direkt efter det. Hade då även varit hemma och hämtat lite kläder, matlådor och annat samt stannat till vid affären och handlat lite för att vi skulle kunna grilla. Lagom tills jag fått fram grillen kom Magnus från jobbet och det blev grillmiddag på bryggan. Mätta och nöjda bestämde vi oss för att ta promenad ut till fyren och där ute kunde vi beskåda en vacker solnedgång. Inte riktigt så mäktig som en del vi fick uppleva i somras men ändå väldigt vacker. Den ljumma och härliga kvällen hade lockat ut många båtar på havet och det var många ute vid fyren för att antingen sitta och titta på solen/havet, fotografera, fiska, bada eller jaga pokemons. När solen sjunkit ner i havet började det kylna på men promenaden hem fick oss att hålla värmen uppe. Det blir en natt till i Lina men imorgon ska vi båda upp och åka till jobbet. Fördelen för mig är att jag har så nära till jobbet…
 
På lördag återvänder vi till Lina, grannbåten ”Myflower” kommer tillbaka efter mer än 1 år ute på havet och vi tänkte ge oss ut och möta dom.
 
I väntan på maten!

Fläskytterfilé med potatis i paket
 
Trappan fick agera som bord
 
Vacker kväll vid havet!


Solen på väg ner
 
 
//Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar