lördag 30 juli 2016

Kasslergryta och erfarenheter av mathållning

Nu har vi hittills varit ute på havet i 10 dagar och jag har samlat på mig en del matnyttiga erfarenheter. Kölsvinet har fungerat utmärkt som förvaring för potatis, ägg, öl, paprika, lök och lime. Kylskåpet har aldrig varit knökfullt men då det är svårt att hitta i det har en öppen låda varit bra att ha för småsaker och grönsaker som inte får kantstötas. Sista gurkan fick jag slänga idag, den höll inte längre. Zuccinin däremot har hållt sig bra liksom tomater och paprika. Salladslöken började växa och den sista åt vi idag. Då jag undviker mjölkprodukter och använder havrebaserade produkter är hållbarhet inga problem, även när de är öppnade. Osten har klarat sig bra men börjar bli lite tråkig nu. Kassler, köttbullar, rökt fisk, rökt korv och matjessill har vi kvar av men det håller ett bra tag till. Så efter 10 dagar är det bara färska grönsaker som vi nu känner behöver kompletteras  när vi kommer till Mem eller Söderköping.


Kasslergrytan då...jo, för att vara ett påhitt blev det riktigt bra. Medan riset kokade (använder faktiskt sådant ris som man kokar i sin påse, det blir lagom för två och ingen tråkig risgryta att diska...man får vara lite bekväm ibland) fräste jag upp tärnad kassler ihop med tärnad zuccini och soltorkade tomater i småbitar. Väl fräst tillsatte jag ca 1 dl havrebaserad creme fraiche och kryddade med svartpeppar och chilipulver. Kasslergrytan med ris kompletterades med paprika, parmesanliknade ost i skivor samt toppade med en rostad frömix (se separat recept nedan). En kall öl passade bra till detta.


Frömix:
3 msk pumpafrön
3 msk solrosfrön
2 msk sesamfrön
1 tsk salt
Rosta frön ihop med salt i en torr het panna tills de fått färg. Låt svalna och häll över i en lufttät burk.


Andra erfarenheter hittills:
Nötter, mörk choklad och hemmagjorda energikakor är super när man bara behöver lite snabb energi eller vill hålla sig vaken under sega nattpass.
Varm mat på natten är gott: t ex stekt ägg på macka eller en varm soppa
En termos med varmt vatten är bra att ha till att fylla på tekoppen under dagen/natten
Passa på att köpa färsk fisk där det går, smakar otroligt gott
Knäckebröd med mjukost är aldrig fel att servera den som står och styr
Att inte att glömma att dricka. Vi har haft med både vanligt vatten i flaskor (när vattnet tagit slut har jag kokat nytt och fyllt på), bubbelvatten, läsk samt öl och vin för de kvällar vi legat säkert. Te har vi druckit mängder av.
Vi äter gärna frukost på väg för att spara tid.
De färdiga sconesmixerna jag gjort i förväg har varit riktigt bra. Vi har kunnat äta nybakade scones var och varannan dag och det har känts lyxigt. Snabbt har det gott också, i med mix, olja och vatten i en bunke för att få ihop till en klump att trycka ut i en form och in i ugnen i ca 15-20 min.
Kommer inte på mer nu, återkommer senare på vår resa med fler erfarenheter...
//Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar