måndag 15 augusti 2016

Göta Kanal Dag 26 Vrångö till bojen vid Utterskär; Det nämar sig slutet...

I går efter jag hade bloggat färdigt så bestämde sig båten näst längst in att flytta på sig och även den längst in ville backa ett par platser. Vi funderade lite ihop med Donna på hur vi skulle göra, och bestämde att vi skulle släppa loss, flyta ut och sedan gå in igen när de två hade flyttat på sig. Donna skulle lämna Vrångö senare än oss så de la sig innerst och vi la oss utanför, en lösning som vi var helt nöjda med! Donna är 50 fot lång. så det kändes tryggt att ligga fast vid henne under natten.
Efter en middag som utgjordes av en mycket god kycklinggratäng med ris, så sa Lotta att hon hade sett en badstrand när hon var ute och sprang. Den låg bara någon kilometer bort. Så vi (typ Rasmus och Noel...) packade på sig badbyxorna och så traskade vi iväg alla fyra-Och vi traskade...och traskade...och traskade... till slut, efter kanske 45 minuter kom vi fram till badstranden! Det var lite längre än vad vi hade trott. Men det var det värt, killarna badade allt vad de orkade medan jag och Lotta satt och kollade. Det var en riktigt vacker liten badvik, och säkert full med badande folk när solen skiner. Efter badet gick vi tillbaka till Lina och medan jag gick och duschade så dukades chips och kortlek fram och vi hade en riktigt mysig kväll i båten.

I dag vaknade vi till en strålande morgon. Jag smög över däcket på Donna när jag skulle fylla vatten för att inte väcka dem. När vi satt och åt frukost så kom de upp ur ruffen på jakt efter frallor bortifrån affären. När frukosten var avklarad så sa vi hejdå till Donnas mycket sympatiska besättning (vi glömde faktiskt att fråga vad de hette, ett inte allt för ovanligt misstag...) kastade loss och tuffade ut ur hamnen. Vi girade söderut, ökade varven på motorn och var snart ute i farleden söderut, ut ur Göteborgs södra skärgård. Vi rullade ut genuan i hopp om lite vind, men det var inte förrän i slutet som det visades kanske 3-4 sekundmeter på plottern. Genuan gav oss dock någon knop, så lite tidigare kom vi fram än om vi inte hade haft den uppe. Dock skymde den solen, och vissa diskussioner förekom om den extra knopen var värd en skuggad sol...:-).
Gammal sjö från igår gjorde att Lina rullade en del, men vi har inga problem med det längre. Dock blir färden en smula mer obekväm än under fulla segel och lagom vind, men det får man stå ut med ibland. Noel tog över ratten i någon timme och styrde med den äran, körde kanske lite slalom, men det blir lätt så när man inte är van.
Strax efter halv ett så vek vi in om Uttersär och in mot kryssarklubbsbojen som finns där. Sjövanan finns nu, och det var inga problem att haka fast vid bojen och lägga fast.
För att få plats att dingla med benen i vattnet...

...släpps Hoppe lös en stund

Fruskostdags

Underbar morgon

Den trevliga besättningen i "Donna"

Vi lämnar Vrångö

Mer Pokemonplanering

Noel får instruktioner hur han ska köra efter plottern

Det klarar han riktigt bra, inte så mycket slalom

Så, nu ligger vi här, inte många sjömil ifrån där vi startade vår resa för snart fyra veckor sedan. Det kommer någon form av sammanfattning under dagarna som kommer, vad vi har lärt oss, vad som har varit bra och vad som har varit mindre bra. En faslig massa kort kommer också att läggas in och jag ska snickra på "Göta Kanal The Movie" och lägga ut den på Youtube så småningom. Ungarna börjar skolan i övermorgon, så för deras del blir det inte så många lugna minuter hemma innan det är dags att varva upp igen. Rasmus börjar åttan och Noel sexan, så allvaret hoppar upp ett snäpp för dem båda.
Jag och Lotta har dock semester veckan ut så vi kommer att få det lite lugnare, men det kommer bli en hel del pyssel med Lina, och korten och filmerna och...vi ska inte packa in för mycket under dessa dagar, utan se till att ha några bra sista dagar på semestern.

Resten av dagen kommer vi att spendera på diverse öar i grannskapet, bland annat ska det finnas grottor på Utterskär har vi hört och vi ska bort och kolla en naturhamn som vi har fått tips om. I övrigt blir det bara slappande i solen!
Rasmus läser tidningen "Segling" medan...

...Noel rastar Hoppe en stund och kollar in öarna runt omkring

Motorn monteras på Hoppe

Vi tar en tur på en av de närmsta öarna för att leta efter grottor

Toppen måste bestigas

Skutt på stenarna

Vi hittar inga grottor men ön är vacker

Vattnet var rätt varmt i viken

Lina vid bojen

Kyckling till middag

Det här är en riktig korvmacka
Vackert månsken

Om jag inte bloggar vidare i kväll så hörs vi när vi har fått fast mark under fötterna i Bua i morgon!