söndag 14 augusti 2016

Göta Kanal Dag 25 Fästningshomen, Kungälv via Göteborg till Vrångö; Vi återser Skagerak!

I dag när vi vaknade så strålade solen och det var faktiskt en viss värme i luften. Vi funderade lite på hur vi skulle göra idag och kom fram till att vi egentligen inte hade så bråttom. Men det lockar oss ändå att komma iväg, vi vet egentligen inte riktigt varför. Så vid tiotiden, efter frukost, så kände vi oss manade att kasta loss. Vi hade en båt på varje sida av oss, en dansk framför och en tysk bakom. Vi fick kontakt med de båda och undrade om vi skulle åka under Jordfallsbron tillsammans, så slapp de öppna den flera gånger, och båda två var pigga på denna idé. Danskan kallade oss för en riktigt flottilj, och jag la till att vi var en väldigt internationell sådan. Trevliga människor är alltid kul att stöta på!
Vi, eller rättare sagt jag, lyckades nästan göra bort mig två gånger redan innan vi hade kommit in under Jordfallsbron. Först missade jag ett farledmärke och höll på att ränna rakt upp på grund, och sedan när vi skulle lägga till vid väntbryggan missbedömde jag strömmen (vilken var väldigt kraftig), så det blev lite struligt innan vi istället gick ut och cirkulerade i älven i stället. Bron öppnades dock snabbt och alla tre gled igenom och vidare ner mot Göteborg.
Tyskarna fick brått med att komma iväg

Danskarna hade fått en förvarning lite tidigare och var beredda

Mot Jordfallsbron tuffar vi alla tre...

...och lämnar Bohus fästning bakom oss
Vi får cirkulera en liten stund...
...innan vi släpps igenom

Resan blev inte så händelserik, det mesta av utsikten doldes av träd som växte vid sidan av älven. Angeredsbron kunde dock inte missas och det var en upplevelse att glida in under den. Vi fortsatte ner mot Marieholmsbron, men innan dess passerade Bäckebols handelsområde. Jag lovar att det är mer oansenligt sett från baksidan än från framsidan!
Nära till motorvägen

Vi glider fram över det stilla vattnet

Solen har kommit fram nu

Passerar Kvarndammen

Noel myser på fördäck

Killarna blickar bort mot Angeredsbron

Filosoferar om Pokemons?

Nu är vi i Göteborg!

Vi slipper betala trängselskatt

Angeredsbron

Så här ser den ut underifrån

Så här ser bron inte så stor ut

IKEA!

Nu gäller seglingsförbud

Vi har tur vi Marieholmsbron, den öppnar lagom tills vi kommer fram

Tjoff, så var vi förbi

Fler båtar följer i vårt spår

Vi närmar oss centrum

Här passerar vi över Tingstadssunneln

Göta Älv-bron går vi under, håller därför till höger

När vi närmade oss den hamn vi ligger i idag hade lovat internet, men inte finns här något inte.se
Vi stannade till vid gästhamnen mitt framför operan, och killarna stack i väg på pokemonjakt direkt efter att vi hade lagt till, medan jag fixade med båt och vatten och Lotta fixade lunch. V hjälpte en besättning från tyskland som kom och la sig framför oss och märkte att vi har kommit en bit i vårt båtkunnande. Men de blev glada för hjälpen!
Skeppet Viking

Vi hann precis heja på våra kompisar på "Samantha" som gav sig av från hamnen

Central gästhamn
Precis vid Operan

En massa "Paddan"-båtar for förbi

Lina och Viking

Vi blev inte så förvånade över att se holländarna - igen!

Full fart efter Pokemons

När Pokemonjakten var över och lunchen inmundigad så kastade vi loss och gled vidare in i hamninloppet. Vi passerade Stenas tysklandsfärja och alla bostäder på norra älvstranden, det var riktigt häftigt att se allt detta från vattnet! Till slut passerades Älvsborgsbron och sjön från Skagerak träffade oss. Lina trivdes i sitt rätta element och klöv vågorna på ett ypperligt sätt. Det var någonstans här som vi började märka den attityd, eller kanske mentalitet, som finns här på västkusten, men som på ett befriande sätt saknades på östkusten. Motorbåtar, stora sådana, visade ingen som helst hänsyn till andra båtar, avsevärt mindre än Lina, utan dundrade på förbi på bara några meters avstånd. Båtar lägger ut precis framför oss, går ut framför oss och är inte det minsta intresserade av att samspela på sjön. Både jag och Lotta minns att vi reagerade att detta inte förekom på östkusten överhuvudtaget. Vi fortsatte och girade ner mot sydväst. Ett gäng småjollar skulle ha segeltävling i farleden, 29ers hette de och oj vad det gick när de for iväg på halvvinden! Det såg riktigt roligt ut! När vi girade söderut blev äntligen vindvinklen rätt för att vi skulle kunna segla! Det blåste mellan 5 och 9 meter per sekund så vi nöjde oss med att rulla ut full genua. Farten ökade, motorn stängdes av och det enda som hördes var vattnet mot skrovet när Lina satte av i över sju knop. Det var en härlig känsla!

Stora och små båtar passerades/passerade oss

Hisingssidan

Ostindiefararen "Götheborg"

Sista bron - Älvsborgsbron

Vi slapp möta någon Stena line-färja idag, denna låg stilla vid kaj

Här i närheten bor Linas förra ägare

Vi går under Älvsborgsbron...

...och lämnar Göteborg bakom oss

Älvsborgs fästning

Kanoner på rad

Vi hamnade i en seglingstävling

Vi satte också segel...

...och susade fram i över 7 knop

Efter Donsö Huvud girade vi västerut och tog ner genuan och efter kanske en kvart för motor kom vi fram till Vrångös gästhamn. Här märkte vi nästa exempel på knasig attityd. Vi möter två segelbåtar i inloppet, men de visar ingen som  helst vilja att ligga någon annanstans än i mitten av det ganska trånga inloppet och ingen antydan till att söka ögonkontakt. Det enda sättet för mig att ta mig igenom var att gira babord och gå till vänster om dem mitt i inloppet. Både jag och Lotta suckade. När vi tog sikte mot Vrångö i morse trodde vi att det skulle vara så sent på säsongen att vi i princip skulle vara själva i hamnen. Normalt ligger man med ankare i aktern, men trodde nog att vi skulle få en långsidesplats. Men döm om vår förvåning när det inte fanns en plats ledig! Vi snurrade runt i hamnen en stund och stötte på en Targa 27, en motorbåt som tidigare under dagen hade kört förbi oss i kanske 35 knop på några meters avstånd. Han lade ut precis framför oss för att komma före oss in i den inre hamnen och ställde till det för oss, också utan minsta antydan till samarbete eller kommunikation. Vi suckade igen...
När vi hade snurrat en stund så bestämde vi oss för att lägga oss utanför en betydligt större båt av okänt märke (i skrivande stund så har vi fått reda på att det är en Dominant 150, byggd av kapten själv!), men hon heter i alla fall Donna. Två damer sitter i sittbrunnen och vi ropar och frågar om det är ok att vi lägger oss utanför. Inga problem! får vi till svar och de far iväg efter fendrar och gör sig redo att ta emot oss. Det känns som en skön kontrast mot det vi upplevt de senaste timmarna, med jättetrevliga tillmötesgående människor! Så nu ligger vi som fjärde båt här på Vrångö. Lotta har precis varit ute och sprungit och duschat och har gått ner och börjat laga middag, medan Noel och Rasmus har farit i land på nya äventyr. Inga pokemons här dock...
Vi närmar oss Vrångö

Lotta på språng

Vi möblerar om bland båtar - till det bättre

Killarna ger sig ut med Hoppe

Lottas variant på kyckling i ugn

Vilken fin promenadstig

Kasta rönnbär var visst väldigt roligt

Vi kom till slut till den fina badstranden

Det var långgrunt

Skönt att kunna skölja av sig saltvattnet

I morgon så tänker vi oss till kryssarklubbsbojen vid Öckerö och ta Hoppe in och försöka hitta grottorna som ska finnas på Utterskär. Det ska blåsa 6-7 sekundmeter från väst, så det kan bli en skön tur!