fredag 29 juli 2016

Göta Kanal Dag 9: Från Bokö via Fyrudden till Lisselö/Håskö

Gårdagkvällen blev lugn. Jag tog mig ett dopp (mest för att tvätta av mig, det var inte så varmt) och vi tog en liten paddeltur med Hoppe och kunde konstatera att det lagt sig många båtar längre inne i viken, några hade smugit sig in medan vi inte såg ; ) Solnedgången var ännu en gång magisk och vi satt uppe i sittbrunnen en bra stund innan det blev för kyligt och myggorna för närgångna.

Vi var inte så tidiga upp i morse. Vi åt nybakta scones uppe i sittbrunnen och såg på hur trimaranen en bit ut hade problem med att få upp ankaret. Mätta och belåtna kom vi sedan iväg rätt fort. Vinden var svag (igen) och mestadels rakt emot oss så vi tuffade genom en inomskärs farled upp mot gästhamnen Fyrudden i närheten av Gryt. Väl där passade vi på att fylla på med vatten och diesel så med fulla tankar fortsatte vi åt nordväst upp mot en naturhamn som jag spetsat in mig på. Att det gick att köpa rökt fisk där var en av de tyngsta skälen till att åka dit... När vi smet in genom det smala sundet in till naturhamnen så vi...en massa båtar! Vi bestämde oss för att slå en lov runt och kolla in stället och väl där inne insåg vi att det fanns gott om plats och att vi kunde lägga oss en bra bit ifrån för att nästan komma på "bada-naken-avstånd" ; ) Vi tuffade bort till stället som vi spanat in och testade återigen med de aktre Delta-ankaret men se det gick inte. Inte idag heller. Vi gjorde inget mer försök utan tog vårt främre Bruce-ankare och fällde det istället. Vips, så låg vi fast! Dessa lerbottnar verkar inte fungera med Deltaankaret kan vi nu slå fast.
Vi fortsätter inomskärs i Gryts skärgård...

...spanar in vackra hus...

...håller koll på plottern...

...för sunden kan vara smala

Vi besöker Fyrudden...

...för att passa på att fylla på med mer diesel

Hela familjen svan
Vi spanade in mot land och jag var ivrig att komma in för att kolla in om de hade någon fisk till middagen. Vi puttrade in med Hoppe och kom fram till en otroligt mysigt ställe. Det visade sig vara en liten gästhamn med bastu, skärgårdsbibliotek, en liten kiosk, frigående kossor som gärna stod i vattenbrynet eller under fruktträden, en mysig liten skärgårdskatt som säkert kliats att många skärgårdsgäster och små bodar som stod lite huller och buller. Kiosken hade stängt för några timmar så vi strosade runt en stund och precis när vi skulle åka tillbaka till Lina en stund för att återkomma till kiosken när den öppnat kom en kvinna och undrade om vi ville handla något i kiosken, för i så fall så var den öppen, så fort hon tagit hand om äggen. I den lilla lilla kiosken fanns det lite av varje och jag frågade efter fisk. Färsk filéad abborre och rökt lax fanns det så det fick bli abborre och en kartong ägg. Med tanke på hur fritt kossorna stövade fritt lär hönsen också ha det utomordentligt bra på denna ö. Nöjda med vårt köp och upplevelsen på denna mysiga ö (Håskö)  puttrade vi ut till Lina igen och några timmar senare stekte jag upp abborren ihop med kantareller i en sås med grädde/creme fraiche, dijonsenap och dill och serverade den ihop med färskpotatis, paprika och väl kylt vitt vin. Gissa om vi njöt av denna måltid?
Avslappnad kisse

Stämmer bra!

Skärgårdsbibliotek...

...och dess historia

Långt därute ligger Lina

Lotta köper ägg och färsk abborre...

...i den lilla lilla butiken på Håskö

De här kossorna får gå nästan vart de vill på ön

En kalv gömmer sig bakom båten

Fina byxade abborrfileer

Dagens middag - abborre med kantareller

Lite annat blev också gjort. Magnus kopplade om så att vår topplanterna fungerar istället för mastlanternan och fixade till plotterns inställningar. Inte helt intuitiv men till slut fick vi det som vi ville ha det (tror vi). Båtar har kommit och lämnat och det är underhållande att kolla på alla. Kikare är bra att ha för att identifiera de olika segelbåtarna...
Magnus fixar topplanternan...

...och spanar på alla båtar som kommer och går

Just nu sitter vi bara och njuter av en ytterligare lugn, relativt varm sommarkväll. Natten ska bli lugn och även morgondagen. Inte förrän nästa natt väntas lite mer vind.
Dusch/hårtvätt på badbryggan
Så blir det snart natt igen