måndag 13 juni 2016

Sälpremiär!

Efter helgens premiärtur längtade vi ut igen och efter att ha konsulterat väderprognoserna insåg vi att det var idag som vi skulle kunna få en härlig seglingseftermiddag/kväll. Sen ska vädret bli lite sämre och det är skolavslutning och annat på land som behöver vår uppmärksamhet i några dagar.
Vi lyckades båda 2 komma ifrån lite tidigare från våra jobb så vid 15 var vi nere i Bua och en halvtimme senare var vi på väg! Vi hade tänkt ha Fladen som mål för dagens segling men vindarna tyckte något annat. De sydliga vindar som utlovats var betydligt mer västliga så vi tog sikte mot Nidingen istället. Med ett rev i storen och även med revad genua så fick vi en fin segling i 7 m/s och med 5-6 knops fart. Solen lyste på oss mest hela tiden och vi njöt av seglingen.

Här kommer en loggboksanteckning:
Segling mot Nidingen

Storen med 1 rev

Långt där borta ligger Nidingen
När vi började närma oss Nidingen vred vinden lite så vi fick segla lite mer norrut och när vi var i höjd med fyren Lilleland slog vi och vände hemåt igen. Då hade vi varit ute i 1,5 timme och misstänkte att hemresan skulle bli lite långsammare...och det blev den! Farten gick ner ett par knop och vi började fundera på varför vi inte riktigt få någon bra fart då vi slörar. Visst hade vinden avtagit något men ändå. Vi laborerade med segelsättning och skotpunkten men inget hjälpte. Antingen så är inte Lina någon undanvindsbåt eller så är det fel på oss som inte kan sätta segel på rätt sätt då vi har medvind. Visserligen var seglingen rätt bekväm men det gick lite väl långsamt så efter en timme tog vi beslutet att starta motorn och hoppas på lite mer vind söderut (som prognoserna visat på). Men när vi passerat Södra Ledskär och hälsat på de slöa sälarna som latade sig i solen (de små kutarna var dock lite nyfikna och lyfte på huvudet i alla fall) fick vi inse att vinden dött ut och vi likaväl kunde ta ner seglen och fortsätta tuffa med motorn.
Vi hälsar på våra sälkompisar för första gången i år!

Inte mycket vind...
Vi fick en underbar segling ut till Nidingen, en helt ok tur tillbaka men avslutningen blev lite småtråkig. Vi har hört ett gnissel vid motorgång tidigare men denna gång så började det gnälla ordentligt när vi nästan var tillbaka i Bua. Det gnisslar nästan hela tiden förutom på tomgång och med en rätt jämn ton. Magnus trixade lite fram och tillbaka och ibland försvann ljudet för att sedan komma tillbaka igen. Vi får undersöka detta närmare vid ett senare tillfälle...några idéer finns på vad vi ska kolla...men nu vi behövde åka hemåt för att laga lite mat och tänka igenom resten av veckan.