söndag 1 maj 2016

Vårfix 6

I dag vakande jag upp med allt som man inte vill ha när man har planerat en dag vid havet för att pyssla med båten.
Helt tät i näsan. Ett grymt tryck i bihålorna. En hals som värker. Och det sämsta, en inte oförsvarligt hög temperatur inne i kroppen, av vissa kallad feber...
Jag hade blivit förkyld igen...det var ju bara en vecka sedan sist och jag börjat bli en smula trött på att aldrig vara frisk mer än kanske två veckor i sträck...

Men vi tänkte inte ge upp riktigt ännu. Lotta gav sig ut och sprang och jag tryckte i mig allehanda piller och vilade. När hon var tillbaka och lunchen var inmundigad, så bestämde vi oss för att ge det en chans. Vi åkte ner till Bua på vinst och förlust. Och dagen gick rätt bra! Jag har naturligtvis inte haft samma energi som en vanlig dag, men Lotta har gjort det mesta av det jobbiga så det har funkat ändå. Men tack vare detta så skriver jag ganska kort idag, Lotta fixar räkmackor, så jag hade tänkt att drösa ner i soffan och käka dem så fort de är färdiga :-).

Vi började i dag med att sätta dit de nya ventilerna till skrovgenomföringarna. Den som är till utloppet för handfatet hade jag naturligtvis vänt fel, så vi fick knäcka upp den och vända på den. Förutom detta gick allt bra!


Lotta lägger på gängtätning på toalettens inloppsgenomföring...

...och sprayar på aktivatorn på den rostfria ventilen...

...för att sedan montera ventilen...

...och dra det sista med skiftnyckel.

Jag rensar bort resterna av gängtätningen på slangkopplingen som skulle vändas...

...och monterar i hop den med ventilen...

...som Lotta sedan monterar på plats.
Efter ventilerna och några stärkande bitar choklad och en skvätt cola så började vi jobbet med badbryggan. För att inte ankaret ska släpa i vattnet när vi seglar och kör för motor så behövde vi höja den ungefär 19 centimeter. Detta är inte helt enkelt, men det vara bara att borra ner blicken och börja. Efter ett par timmar så var vi klara, bryggan satt 19 centimeter längre upp och vi var jättenöjda! Med tanke på min förkylning var det en bonus att vi fick gjort något alls!

Inför jobbet med badbryggan rullas sittbrunnskapellet upp för första gången i år.

Hmmm...hur ska det vara?? Pannan i djupa veck...

Det skulle kunna vara ett leende, men är nog ett h-e riktat mot den trassliga linan som vi tänkte använda för att hålla uppe badbryggan under tiden vi grejade.

Jag släpper på fästena innanför akterspegeln.

När badbryggan är helt loss...

...på båda sidor....

hänger vi den under båten så länge.

Lotta borrar det första hålet. Ska det bli rätt? Vi hade lite olika åsikter om vad som var rakt och vad som inte var det. Jag gav med mig. Vad gör man inte...:-)

Efter att ha skruvat fast bryggan i styrbords fäste fortsatte borrandet på babords sida...

Lägg till bildtext...och till sist fästes stödstagen.
Av någon anledning så tog vi ingen bild av det färdiga resultatet, men vi var görnöjda! Vi får ta en bild nästa gång så ni får beskåda hur det blev!

Dags för räkmacka, så till nästa gång,

/Magnus

P.S.
Har börjat fundera på om vi kan bygga om vår gamla jollekran till en fullfjädrad dävert i stället för att köpa B-systems för 18 000:-. Återkommer om detta.
D.S.

1 kommentar: