lördag 2 april 2016

Vårfix 1

Då var det dags att starta upp årets säsong! Vi åkte ner till Bua efter frukost men då Ringhals hade problem med en bränslestav som hade gått i två delar fick Lotta rycka ut och jobba lite då och då under dagen.

Batterispänningen var nere på 10 V så jag gav mig ut och letade ström, men det var redan fyra båtar kopplade till det enda uttaget i hamnen så fick vi vara utan. Dessutom så hade den adapter som satt fast i vår landströmskabel fått fötter under vintern. Vi hoppas att den som tog den har nytta av den, vi får köpa en ny i morgon. Inte så mycket pengar, men i bland blir man trött på att vissa inte kan skillnaden på mitt och ditt.

Huvudmålet för dagen var att  påbörja bytet av skrivgenomföringsventilerna. Jag har nog tidigare skrivit att vi ska byta genomföringarna, men det är ventilerna som ska bytas då de inte går att stänga. Vi vet inte vilken kvalitet som de nuvarande ventilerna är, men vi funderar på att köpa nya i brons. Det verkar vara bättre än rostfritt om man kollar runt lite.
Sagt och gjort, jag började med utloppet från vasken i köket. Innan jag gav mig på att skruva loss den så testade jag om det gick att rubba den och det funkade faktiskt med lite våld. Efter att ha konditionerat den några gånger löpte den rätt lätt, så jag bestämde mig för att det fick duga, fast med ett tillägg på vår "att göra"-lista att konditionera alla ventiler ett par gånger om året. Jag funderar också på om det finns någon bra smörja att smörja kulan i ventilen med. Jag får fråga gubbarna på jobbet, de vet säkert.

Jag blev lite nyfiken på ormboet av slangar under vasken och då vi av någon anledning inte får fram något varmvatten till toaletten så tänkte jag smyga slangarna. Efter att ha följt alla slangar både för och akterut så vet vi nu (Lotta kom tillbaka från jobbet mitt under smygandet) hur alla slangar går och till vad.

Ormboet under vasken. T-kopplingen mitt i bilden misstänkt vara boven i dramat för det saknade vattnet till toaletten.


De tre ventilerna under vasken. Den närmsta är den viktiga, genomföringen syns precis under. Det visade sig att den gamla fotdrivna pumpen var kopplad till färskvattnet och inte till sjövattnet som vi trodde. Andra ändan visade sig dessutom inte vara kopplat till någonting. Undrar hur många liter vatten som har runnit ut där...
Slangar i kölsvinet. Hyfsad härva här med även om det mesta är snyggt undanlagt. I botten syns en y-koppling som vi inte blir kloka på. Den del som är längst bort på kortet kommer från duschen och den delas upp i två, framåt i bild. Dessa två slutar någon decimeter utanför bilden med två Gardena-kopplingar och vi fattar inte varför slangen är uppdelad i två...

Titta! Äntligen hittade vi kablarna till Blige-pumpen! Alltså länspunpen i kölsvinet.

Sedan var det dags att ge sig på genomföringen i motorrummet, men även den visade sig gå lätt efter lite konditionering, så vi låter den vara också.
Till sist var det dags för toaletten. Tre genomföringar finns det där, utloppet från toan, inloppet till toan och utloppet från vasken. Även här testade jag den stora ventilen för toautloppet och den vsade sig funka bra. Skönt att slippa byta den, det är en ganska rejäl ventil...De två andra däremot hade gjort sitt och behöver bytas ut. Det gick hyfsat lätt att få bort den och när vi väl var i farten så tog vi loss den gamla sunkiga kranen med duschslang och tänkte ge oss ut efter en ny.

Toautlopp, vaskutlopp och toainlopp.

Toainloppets ventil gick inte att rädda.

Lotta tar loss den gamla kranen.



Även vaskutloppets ventil fick ge upp.

Lite scary med hål rätt igenom skrovet...

Det prickiga i mitten är asfalten utanför. Tur att det inte är havsvattnet man ser.


Vi knallade bort till masten för att kolla vad som behövde inhandlas innan påmastning.

Masttoppens bygel med alla sina fästen.

Märket på däcksbelysningen skulle hjälpa oss att hitta en reservlampa. Det visade sig att det enda stället där den fanns var Amazon och de levererade inte elprylar från USA till Sverige...

Men vi ska till Viking i morgon och se om de har en Selden-variant som passar.

Marifix systems heter hållarna i masttoppen
Nä, nu orkar jag inte skriva mer, så

Till nästa gång!

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar