söndag 28 februari 2016

Göta kanal, Planering 1, Rutten Ben1

Då skulle sommarsemestrarna för sommaren snart vara inne, och plötsligt skakade vi liv i planerna för sommaren, nämligen att segla runt Sverige till Söderköping och ta Göta kanal, Trollhätte kanal och Göta älv ner till Göteborg igen.
Den första tanken som slår en är hur barnen ska kunna komma upp, men vi kontrakterade omedelbart vår kanelknäckeknaprande stjärnbesättningsmedlem Sussi som omedelbart ställde upp. Huruvida hon ska med på färden får vi se senare.
Nästa tanke som dök upp är hur vi ska lägga upp färden runt Sverige. Den första lite kniviga passagen är nere vid Helsingborg där färjetrafiken är tät. Vi skulle gärna vilja passera där på morgonkvisten, kanske innan 20-minuterstrafiken har kommit igång. Det är 75 sjömil dit från Bua och om vi räknar med en snittfart på 5 knop så tar det 15 timmar dit. Vill vi vara framme vid 6-tiden på morgonen så behöver vi bege oss söderöver klockan 15 dagen innan. Känns som precis lagom. Då hinner vi förbereda oss innan, käka ordentligt och sedan ge oss av på vad som kommer att bli vår första nattsegling! Det känns som om det är en bra sträcka att göra sin första nattsegling på, det finns inte så mycket att köra på utanför Hallandskusten. Dessutom kommer vi att sätta kurs direkt på Kullens fyr vilket gör att vi kommer att hålla oss rätt långt ut.
Sedan få vi se hur långt vi kommer innan vi måste bestämma oss för om vi ska lägga till någonstans eller om vi ska ta en nattsegling till. Till Karlskrona (Aspö) är det 230 sjömil, om vi kör rakt över Hanöbukten, och det motsvarar 46 timmar, dvs två dygn. Det hade varit smäckigt att komma fram till Aspö vid 13-tiden efter två dygn och knalla upp till Jessica och Per och käka middag om de är hemma.
Mer hållpunkter:
Öresundsbron 12:00 dag två och Falsterbokanalen 14:00 dag två och ytterligare en timme innan vi är ute på fritt vatten.


Vårt första ben. I rutorna anges dygn:klockslag. Detta betyder två nattseglingar, den ena vid Hallandskusten och den andra längs Österlen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar