söndag 11 oktober 2015

Avmastning del 2


Jo, det blev ju ingen del 2 igår, vi stannade hemma eftersom vi båda kände oss krassliga. Det kändes lite surt då men kanske var det en mening med det för denna dag blev riktigt bra...
Denna höst har varit ovanligt solig och fin och även idag vaknar vi till en strålande höstdag. Efter frukost och lite annat pyssel vill vi komma iväg till Lina. Väl i Bua kan vi konstatera att mastkranen var ledig så vi tuffade bort med Lina på en gång, vilket skulle visa sig vara en bra idé. Väl där träffar vi på ägaren till katamaranen som ligger nästan mittemot oss på vår brygga. Han håller på att fixa med sin mast och efter att ha hjälpt honom att få upp sin kolfibermast på biltaket så får vi goda råd och hjälp med hur vi ska fästa mastkranens rep i vår mast. Tack för de tipsen, det fungerade ypperligt! Magnus hissar upp mig med båtmansstolen och jag lägger en sling runt masten en bit ovanför mastens medelpunkt, viktmässigt. Sedan drar vi ner repet, skarvar med ett annat rep och fäster det repet i en av vinscharna. Det kändes som en bra lösning för att få bra balans i masten då vi ska lyfta den. Som en extra säkerhet drar  vi repet till land och fäster masten runt ett rör och tillbaka till mastfoten.
Det svajade en del uppe i masten

Passade på att njuta av utsikten!

Masten är säkrad både upptill..
 
...och nedtill
Vi var inte de enda som hade tänkt tanken att masta av idag. Rätt var det är ser vi en bekant båt. Där kommer Vindliv och lägger till vid servicebryggan. Det visar sig att de är 4 goa ”gubbar” som ska hjälpas åt att masta av Vindliv och de erbjuder sig att hjälpa till med vår avmastning först. Vi kommer senare att förstå varför de absolut tyckte att man bör vara minst 4 för att det ska gå smidigt. Vi börjar dock förbereda en del saker. Jag fäller sittbrunnskapellet föra det ska bli enklare att jobba med akterstaget samt lossar på alla kablar under masten. Magnus ger sig på att släppa på sidovanten. Då lärde vi oss att det är bra om man spänner upp mastkranens rep först, för när vi släppte sidovanten på ena sidan så tippade masten rejält åt sidan och jag fick snabbt hoppa upp på land och spänna upp masten uppåt medan Magnus fortsatte att släppa på andra sidans sidovant. Vi upptäcker att masten är sned upptill, troligen för att akterstaget spändes upp när masten tippade åt sidan så nästa steg är att släppa på akterstaget. Jag svär över eländiga saxsprintar som idag orsakade blodvite men med Magnus hjälp får vi loss det. Vi funderar lite över vad som skulle hända med masten när vi släppte där bak men det ser bra upp. Magnus fortsätter med att släppa på rullen fram och nu ansluter våra nyvunna avmastningskompisar lagom till vi ska lossa på sprinten i mastfoten. Snabbt och smidigt delar dessa erfarna seglare upp arbetsuppgifterna. En sköter mastkranens vev och en styr mastkranen. Magnus och en till tar hand om mastfoten och styr den in över land. Jag blir alltiallo och hjälper till där det behövs samt sköter kameran. Vips så flyger masten, med bra balans, in över land och snart ligger den på två bockar. Så snyggt! Vi hjälps åt att flytta masten och bockarna längre in på land så att Vindlivs mast också ska få plats på land. Allt detta hade varit betydligt svårare om vi varit själva så vi känner en stor tacksamhet över dessa "goa" gubbar som hjälpte oss.

Magnus lossar på rullen
 
Denna riggbult med tillhörande sprint håller masten på plats mot däcket


Sanningens minut...nu är masten helt loss

Dags att svänga in den över till kajen....


...och lägga ner den på bockarna
Medan de fortsatte med Vindlivs mast fortsatte vi att fixa till efterarbetet med masten. Vi tog bort alla instrument i masttoppen, tvättade av hela masten samt lossade på alla vant. Sedan skulle vi få bort masten till maststället och ännu en gång erbjöds vi hjälp med detta. Kärran som finns att lånad fungerade riktigt bra och vi kunde trixa in masten på insidan av masstället och med gemensamma krafter lyftes masten upp på stället. Återigen fick vi tacka för värdefull hjälp. Härligt att träffa på så trevliga människor som på ett så enkelt och självklart sett gärna hjälper till och delar med sig av sina erfarenheter.
Bra med en kärra att köra masten på

Det är en tung mast vi har...men med gemensamma krafter kom den på plats

Alla vant samlades ihop i en snygg åtta
Nu var det dags för oss att tuffa tillbaka med Lina till bryggan. Vi bestämde oss för hämta vanten som vi buntat ihop samt att märka upp masten ordentligt så vi gick bort mot bilen. Då träffar vi på Kerstin i Ash så det blir ett besök på deras båt för att i första hand kika på deras kamin. Vi har funderingar på att sätta in en kamin så det var bra att få se hur de löst installationen och höra hur bra det fungerar. Vi möttes av en go värme nere i ruffen och fick en lite pratstund även om deras långresa, för även Sven och hans bror Emil fanns på plats.
Efter att ha lämnat Ash åkte vi bort och fixade med masten och hämtade vanten. Nu började vi bli rätt hungriga så väl tillbaka i Lina fixade vi till det vi behövde och åkte hemåt. Vi stannade till i Väröbacka och käkade samtidigt som vi skrev ner en massa erfarenheter och började på en lista på saker som vi ska pyssla med innan sjösättningen till våren. Nöjda med dagen åkte vi hemåt med en massa inspiration och nya erfarenheter.
Här är hon, lite naken utan sin mast...
Vi undrar dock om det var en mening med att vi skulle vara hemma igår för hade vi inte väntat med avmastningen idag hade vi antagligen gått miste om all värdefull hjälp och missat alla trevliga tjötstunder som vi fått under dagen.
Nästa helg blir det nog upptag av Lina! Vi har fått en "ny" bra uppställningsplats vid ishuset.
//Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar