söndag 30 november 2014

Lina II får celebert besök!

I dag skulle Lotta in och jobba ett par timmar, och jag passade på att åka till Lina och sätta de sista linorna i täckningen. Efter frukost, vid halv tio ungefär, bar det iväg mot Bua, med en oväntad person med i bilen. Noel hade nämligen bestämt sig för att hedra mig med sin närvaro när jag pysslade med båten! Lotta släppta av oss nere i hamnen och åkte vidare till jobbet, och jag började med att plugga i sladden till landsströmmen. Noel klättrade vigt upp för stegen upp till sittbrunnen och jag följde efter som ett havande kassaskåp...ibland märker man att man har blivit äldre och att kroppen inte är lika formbar som i unga dar...:-).
Väl uppe i båten bänkade sig Noel i soffan och jag drog på både byggfläkten och dieselvärmaren, och värmen spred sig snabbt nere i båten. Det luktade dock en hel del dieselavgaser och när jag tittade upp i sittbrunnen så var den fylld av vit rök! Det visade sig att vi i går hade täckt över avgasröret till dieselbrännaren med presenningen, så avgaserna leddes rakt  in i sittbrunnen! Som tur var var det enkelt att lösa och problemet var fixat på några sekunder. Med I-paden i högsta hugg trivdes Noel gott i soffan och jag drog på mig mössa och handskar och klättrade ner på marken och började sätta linor.

Noel har garanterat haft sämre stunder i livet...!
Det är märkvärdigt vilken tid detta jobb tar! Två timmar höll jag på men blev ändå inte färdig. Visst, det är inte mycket kvar, men ändå...vi trodde att vi skulle bli färdiga i går men inte heller i dag satt den sista linan på plats. Det får bli en tur till, hoppas vintern väntar ett tag till innan den slår till för fullt.
Lotta kom och hämtade upp oss vid halv ett och Noel var på ett strålande humör, alldeles nöjd med hur den lilla stunden i båten hade varit. Sittandes i Lina II:s mysiga inre, varmt och gott, och pysslandes med Ipad:en, läsandes Kalle-pocket och byggandes korthus, trivdes han alldeles utmärkt med livet!

Noel upptäckte hur gott solen värmde upp på containern och låg till och med en liten stund och solade där uppe! 


Vigt skuttar Noel upp och ner för stegen, denna gång med båtkorgen i högsta hugg!
Till nästa gång!

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar