tisdag 27 maj 2014

Matlagning ombord

Köket börjar bli en riktig favoritplats! Livet är dessutom lite enklare med en ugn upptäckte vi idag. Hela dagen hade jag längtat efter att få grilla ost och grönsaker så vi tog en tur till affären på väg mot hamnen. När vi kommer ner till båten inser vi båda att det inte skulle bli så jättemysigt att sitta och grilla på bryggan, det blåste mer än vi trott och åt fel håll, suck! Tänka om...får väl bli ugnen och stekpanna istället. Alla grönsaker och svamp åkte, med lite olja och persillado-krydda på, in i ugnen på medelvärme. När det började sprida sig en ljuvlig doft i hela båten så stekte jag på skivor av halloumiost  i olja och persillado-krydda (ja det är en av mina absoluta favoritkryddor ; ) Första gången stekpannan åkte fram och visst stänkte det lite vid stekningen men inte så mycket som jag befarat. Fick även till en perfekt stekyta på osten, det har jag inte alltid lyckats med hemma i köket... Till champinjonerna och grönsakerna som bestod av sparris, paprika, majs och rödlök serverades en vanlig grönsallad med vit balsamvinäger  och limeaioli! En kall god öl till denna favoritmiddag gjorde inte saken sämre = )

//Lotta
"Stekpannegrillad" halloumi - samma goa knarrande känsla av skosula ; )

Härliga färger och en go blandning av varmt och kallt...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar