fredag 23 maj 2014

Detta Fladen...

I dag var det dags! Solen sken, vinden låg rätt, och vi bestämde oss för att erövra Fladen! Vi har ju som tidigare skrivits om här på bloggen försökt att ta oss ut dit tidigare. Men då small ju förstaget av precis innan vi kommit ut till fyren i norra delen av grundflaket. Så nu skulle det ske, vi skulle visa vem som bestämmer!
Så efter jobbet far vi ner till Bua, slänger loss, och beger oss västerut. I ungefär en halvtimme gick det spikrakt mot fyren, och med en grym fart så vinden tog i lagom mycket och kom från rätt håll samtidigt! Hur ofta händer det på en skala??
Men sedan började det...Vinden vred upp mot väst. Vi skotade hem och styrde 20 grader västerut. Jag blev lite trött så Lotta tog över rodret och jag la mig för en tupplur. Helt plötsligt verkade Lotta ha fått problem och det visade sig när jag slog upp ögonen att en snabb vindkantring ahde gjort att vinden tagit tag i genuan från fel håll och fått båten att lova förbi vindögat. Efter att vi släppt på skoten och fått tillbaka båten på rätt bog visade det sig att vinden kantrat ytterligare...Vi styrde nu nästan mot Nidingen...
Så vi bestämde oss för att ge upp försöken att komma till Fladen denna dag och i stället fara tillbaka till Bua. På tillbakavägen fortsatte vinden att leka med oss och när vi gick in genom gattet hade den lyckats att nästan vrida ett helt varv sedan vi lämnade hamnen.
Den började från syd, vred över till väst innan vi vände, gick över på norr ungefär halvägs hem och strax innan vi gick in i gattet så lyckades den vrida till ost!

Kontenta...
Fladen har vunnit än en gång...men vi ger oss inte...!

Inga bilder denna gång, vi tog några men kameran var på dåligt humör av alla vindkantringar och knasade till bilderna...

Till nästa gång!

/Magnus

Tillägg till texten ovan:

Idag testade vi hur det fungerar att lägga ut och hissa segel på egen hand. Magnus fick testa denna första gång medan jag ägnade mig att fixa middagen. Lite koll på hur det gick för honom hade jag i ena ögonvrån men annars sysselsatte fixandet med en färdiggrillad kyckling den mesta av min uppmärksamhet ; ) Hur det gick...jo alldeles utmärkt. Innan vi tagit oss ut genom gattet så var båda segel uppe och motorn kunde stängas av. Enda "missen" var att fendrarna fortfarande hängde kvar på ena sidan...men vad gör det, nu vet vi att en person kan sköta allt utan några bekymmer. Så när vi satt kursen mot Fladen så blev den middag till havs!

När vi sedan kom hem igen så blev det test nr 2 för dagen. Vi skulle testa en ny idé för tilläggning och den fungerade utmärkt och denna gång stod dessutom jag vid ratten. Får säga att jag lyckades riktigt bra med min första tilläggning av Lina II *ler* ; ) Våra färdiga tampar är vi så nöjda med, så enkelt att ta tag i de aktre tamparna och lägga fast samtidigt som man sakta glider in den sista metern ...ingen risk att köra in i bryggan. Bogpropellern är ju inte heller fel att ha...även om den denna gång inte behövdes förrän tamparna på land skulle fångas in.

//Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar