tisdag 29 april 2014

Pyssel och grillning i Bua hamn

I går och i dag har det varit stora pysseldagen i båten. När Lotta har jobbat har jag passat på att plocka fram alla pinaler ur vinklar och vrår och delat upp dem i släng, ta hem, ha i båten svåråtkomligt (där det inte hamnade något...) och ha i båten lättåtkommligt. Det blev mycket saker som slängdes eller togs hem, det verkar som om någon av de tidigare ägarna har varit en riktigt hamster. Vi hittade allsköns delar som var bytta och där den utbytta delen hade sparats. Även en del gamla snörstumpar fick se sig klassade som som skräp och förpassas till en för skräp avsedd påse. Jag passade även på att fixa lite smått och gott, jag satte dit ett kapellfäste, skruvade ihop bryggslangen med den nyinköpta slangen så att vi kan fylla på vatten igen, jag hängde upp en hållare för slangen i byggan, men det blev inte så bra så jag får hitta en annan lösning. När Lotta skulle diska satte hon i gång färskvattenpumpen och vi tyckte återigen att den gick lite i tid och otid. När jag hade varit nere för några dagar sedan i luckan bakom ratten så hade jag sett ett misstänkt läckageställe och mycket riktigt, när jag stack ner huvudet där nu så stog det vatten åt alla håll. Så nu är det bara att täta läckan, men det får bli i morgon. Lotta passade dessutom på, nu när vi har varmvatten igen, att skrubba hela skarndäck och sittbrunnen. Vilken skillnad det blir när lite smuts tas bort! Efter färdigt pyssel knallade vi upp till affären i Bua och lagom till att vi kom tillbaka hade vår båtgranne lagt i sin båt och lagt till vid bryggan. Kul att träffa honom igen. Även en annan båtägare med en gammal motorbåt några platser från oss hade också vaknat till liv så det blev lite tjöt ett tag. Till detta kommer alla andra händelser med stort underhållningsvärde. Som några med en Maxi 68 som i går kväll hissade och tog ner storseglet säkert 10 gånger, för att sedan ha det uppe hela natten. När Lotta gick upp i morse var det fortfarande uppe, men när jag vakande till vid 0730 så var båten borta. De kom tillbaka under eftermiddagen och efter ett par försök att lägga till lyckades de! Mycket annat finns också att kika på så när vi premiärgrillade hemma på båtplatsen var underhållningen konstant. Middagen blev riktigt god, med ytterfile, halloumi, ris, sås och sallad. Lottas mat, lika god som alltid!

I morgon far Lotta till jobbet igen och jag har en hel del att pyssla med det,  så jag lär inte bli uttråkad...:-)

Till i morgon!

/Magnus

3 kommentarer:

  1. Gott att vara ledig! Du kan ju adressen till mig ifall du vill fortsätta röja!! :-) //S

    SvaraRadera
  2. Man måste ta sig igenom garaget först....... :-)

    SvaraRadera