onsdag 30 april 2014

Fixardag-läckage, pulpitplatta, förpiksutrymme, stolpfendrar

Fix nr 1. Läckaget
Dagen började med att försöka hitta läckan. Jag satte på färskvattenpumpen, lyfte på luckan bakom ratten och tittade ner. Att hitta läckan var inte svårt alls...slangen till duschen i sittbrunnen läckte på två ställen. När jag skulle syna det närmare kände jag att byxorna blev blöta, och vips hade jag hittat två läckor till...Vattnet visade sig också spruta rakt in på dieselvärmaren vilket skulle kunna förklara att denna har fungerat lite tveksamt den sista tiden. Så, med lite tur skulle jag kunna fixa båda felen, två flugor i en smäll!
När jag tittade närmare på värmaren hittade jag tre saker. För det första var slangklämman som höll utblåsröret för stor och därför hade utloppsslangen släppt från värmaren, för det andra så är röret för inloppsluften väldigt kort och tar in luft precis bredvid värmaren, för det tredje så hittade jag ett rör som jag gissar används till att få bort ej förbränd diesel från värmaren. Detta betyder att eventuella ångor från oförbränd diesel vid uppstart av värmaren kommer att gå in i intagsluften, och nu när utblåset var löst, även där. Detta skulle betyda att vi skulle känna dieseldoft inne i båten när vi startade värmaren.
Har vi gjort det???
Ja....

Kontenta: En ny duschslang, en ny slangklämma, ett par blöta byxor.

Fix nr. 2. Stolpfendrar
Efter att ha försökt att få båten så nära stolpen som det gick för att minimera risken att byxorna, tillsammans med resten av mig, skulle bli ännu blötare än var de redan var, insåg jag att jag behöver en gummibåt för detta fix.

Kontenta: Inköp av gummibåt, 6,5 ton båt är tungt.

Fix nr. 3 Förpiksutrymmet
Här låg mycket smått och gott, och efter att jag hade rivit ut allting och lagt det där jag tyckte att det borde ligga, så blev det tomt där framme. Jag kikade då lite på formen på förpiken och undrade i mitt stilla sinne vad som fanns bakom en krök i kojen. Och vips hittade jag ett nytt utrymme! Perfekt för en liten tvättkorg! Samtidigt känns utrymmet under förpiken vara perfekt som lagringsutrymme då det är svalt, mörkt, men ganska svåråtkomligt, så där kommer nog en del drycker, torrvaror, ombyten och annat hamna.

Kontenta: Inköp av liten tvättkorg. När man tror man har hittat alla utrymmen i en segelbåt så finns det minst ett kvar.

Fix nr. 4 Pulpitplattan
Vi trodde att pulpitplattan låg under förpiken. Men det gjorde den inte...
Så detta fix får göras så fort vi återfinner denna förlorade platta.

Kontenta: Ingen speciell egentligen...kanske sensmoralen att man kan inte lyckas med allt. Men de ånar saj!


Så, En och en halv timme till Lotta dyker upp...kanske lite wordfeud...:-) ?

/Magnus

5 kommentarer:

  1. Allt ånar sej förr eller senare. Snyggt jobbat! Men jag (Fintas) väntar på WF, har du lagt ett ord snart eller??? :-) //S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hrmph...katter ska vara ute, inte vara inne och fundera ut saker och ting. Och måste de vara inne bör de komma ihåg vem som håller dem inne och vem som tycker att de ska få gå ut!!

      Radera
    2. Matte gör det av ren kärlek!!!!! Och det vet han ju, även om han klår mig i att tjuta som en mistlur. Därför får hon bra hjälp att klå husse i wf för han hälsar ju knappt på ens en gång när man som pisse är sjuk! ;-) //S

      Radera
  2. PS: kontenta fix 1; vid jobb med saker som kan läcka använd skvätt-täta byxor! ;-) //S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade glömt denna erfarenhet, skyller på åldern.../M.

      Radera