måndag 7 april 2014

Funderingar inför hemseglingen från Orust till Bua

Då börjar det närma sig hemseglingen och en del funderingar tar form.
Vi har äntligen fått beställt flytvästar. Det blev en som heter Viking Conquest och efter att ha läst på lite så tror vi att den är bra. Dock har den varit slut hos leverantörerna fram till för ett par dagar sedan, då den plötsligt fanns i lager igen. Fort som attan beställde vi två stycken och de beräknas komma till Tångaberg på torsdag.
Viking Conquest. Bra, tror vi.

Transporterna verkar ha ordnat sig. Sussi åker ner på onsdagen och hämtar Mikael i Bua och de båda åker sedan upp till Öjersbo igen. Där skjutsar Mathias upp Sussi, Mikael och Andreas. Väl uppe på Orust kör Mathias ner Andreas bil igen till Öjersbo medan Mikael kör vår bil till Bua och parkerar den nere vid hamnen så att den finns där när vi kommer fram. Väl framme i Bua hämtar Mathias Andreas och vi tar med oss Sussi till Tofta där hon tar motorcykeln hem. Om vi har räknat rätt kommer då alla fordon och alla människor att vara på rätt ställe!
Det krånglar fortfarande med sjösättningen. Vi var ju uppe och bottenmålade förra helgen för att Malövarvet skulle ha möjlighet att sjösätta båten när det blev läge för dem, då det strulade med deras mobilkran. Dock har vi inte hört något från dem under den senaste veckan. Jag skickade ett påminnelsemail i dag på morgonen, vi får väl se om de hör av sig.
I dag på morgonen satt jag och kollade i kryssarklubbens pärmar över naturhamnar för att försöka hitta någon där det finns möjlighet till långsides förtöjning. Vi är ju inte vana vid den ankartyp som vi har ombord och det skulle underlätta om vi slapp testa detta under nedseglingen, utan i stället ligga långsides. Jag hittade några bra platser i södra delen av Göteborgs norra skärgård, vi får väl se om det blir någon av dem. Det beror ju lite på hur mycket och varifrån det blåser.
Även om det blir någon övernattning överhuvudtaget är ju beroende av hur mycket och varifrån det blåser. Jag mätte upp sträckan idag och det visade sig vara cirka 40 sjömil från Kungsviken till Göteborgs norra skärgård och ungefär 75 sjömil ända till Bua. Så ligger vi i 6 knop ungefär och sticker när det ljusnar vid 6-tiden så kan vi vara framme i Bua vid 9-tiden på kvällen. Men det är ju bara vid gynsamma förhållanden, vi får väl se var vi hamnar.
Mellan 70 och 75 sjömil kommer nog loggen att landa på.

Sedan är det även frågan om vägvalet.
Blåser det överjävligt så kanske vi ska gå på östra sidan av Orust och Tjörn. Detta är en ganska stor omväg, men ger våglä på minst en tredjedel av sträckan.
Blåser det inte överjävligt så går vi på västra sidan av Tjörn och Orust och den stora frågan hittills är på vilken sida om Härmanö vi ska gå i så fall. Att gå på östra sidan är kortare men mycket knixigare medan västra sidan är längre men enklare. Väder och vind får nog avgöra det.
I vilket fall som helst ska vi gå för motor ut till Härmanö då det är både smalt och strömt fram till dess. Då får vi också möjlighet att sätta segel i lugn och ro.
Västra vägen är cirka 4 sjömil längre (12 mot 8), men enklare att navigera.
Om inte förr så kommer nya inlägg nästa vecka!

/Magnus

3 kommentarer:

  1. Är båda flytvästarna till mig?? ;-) Jag kan behöva dom när jag hoppar i vattnet när ni seglar för hårt!

    SvaraRadera