torsdag 16 augusti 2012

Vinga till Stigfjorden

Go morron!
Natten blev inte helt lugn. Vinden höll cirka 6 m/s och vred ner mot O-SO och smet in i gattet mellan Vingas två huvudhalvöar. En del svall från båttrafiken och sjön från gårdagen delvis västliga vindar rullade också in i viken.
Eftersom vi inte hade kommit riktigt så långt norrut som vi hade tänkt oss under gårdagen, hade vi ställt kloclan på 05:00 för att komma iväg tidigt. Strax efter att klockan hade ringt släppte vi på tamparna, drog upp draggen, rullade ut genua och smög oss sakta ut från Vinga i morgonbrisen. Och vilken morgon sedan! När vi kom ut ur viken och kunde skåda österut gick solen precis upp inöver land och gav oss ett fantastiskt skådespel!

När vi väl kunde släppa blickarna från den vackra soluppgången hissade vi snabbt storseglet och slörade norrut i SO-vindar. Vi fick en bra start med goda vindar, men efter någon timme mojnade det en smula och Lotta passade på att skriva ner morgonens händelser. (Vi glömmer ju så lätt, en del säger att det beror på åldern, en del säger att det beror på taskigt minne. Jag kommer inte riktigt ihåg vilket som är det rätta...)

Redan från Vinga kunder vi skymta Marstrands fästning i fjärran och vi tog sikte på den under ett par timmar.

När vi började närma oss Marstrand vek vi av mot fyren Hätteberget. Denna fyr har ersatt den gamla anrika fyren Pater Noster, en Heidenstamfyr som tändes för första gången 1781 och tanken var att vi skulle glida förbi Pater Noster så Lotta fick se detta kustkulturmärke.

Efter att ha passerat Pater Noster vred vinden mot syd och avtog och vi kryssade oss fram mellan de skär som är anledningen till att fyren placerades där den gjorde från första början. Vi satte kurs mot Kyrkesund och tänkte oss att segla igenom denna smala passage. Ingen av oss hade gjort detta förr och eftersom vi skulle göra det under Tjörn Runt på Lördagen kädes det bra att ha seglat igenom där minst en gång innan.

Passagen gick bra och snart var vi ute på andra sidan och på väg in i stigfjorden. Det var en märklig känsla  för mig att segla här igen, det var många år sedan sist och mycket har sannerligen hänt sedan jag sist var här i trakterna! Det fanns mycket att peka på och berätta för Lotta, som inte hade varit här förut. Efter att ha tagit en sväng runt barndomsminnerna, Löken, Köleröds Holme, Rödholmarna och inte minst Märren styrde vi norrut mot den norra delen av Stigfjorden och mot Hälsön där vi hade tänkt att ligga tills i morgon.l Vinden friskade i precis när vi lovade upp och vi kunde för första gången se över 6 knop på mätaren. Att ta ner seglen i sådan vind är inget för nybörjaren, men Lotta klarade det på ett sätt som inger förtroende och respekt!
Vi förtöjde vid Hälsön kl 15:00 efter 9,5 timmars segling. Middagsförberedelserna tog vid och grillen åkte fram och snart spred sig en aptitretande doft över viken. Och efter middagen hägrade lite vila. Trodde vi...

När middagen var avklarad stog jag på däck och Lotta var inne i ruffen. Plötsligt hörde jag något som plaskade till bredvid båten och frågade Lotta om hon hade slängt ut något från ruffen. Det hade hon inte och när vi kikade en stund ner i vattnet såg vi en märklig syn. Det som hade plaskat var inget mindre än ett makrillstim som simmade mellan vår bår och en annan båt. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Vi bestämde oss snabbt för att försöka fånga några, både med håv och med spö. Men något var lurt med dessa makrillar, för inte ens när Lotta träffade dem i huvudet med draget var de det minsta intresserade av att låte sig fångas. Efter en timmes intesiva försök gav vi upp!

Under fisket hade det blivit en smula kyligt så vi packade ihop sakerna och tog oss en välförtjänt vila i kojerna i ruffen resten av kvällen. I morgon skulle vi ju börja närma oss sanningens minut när vi skulle gå genom den trånga farleden under skåpesundsbron och försöka hitta gästhamnen i Myggenäs. God natt!!