lördag 17 oktober 2009

Vilket äventyr !!

Då var dagen inne. Dagen då vi skulle segla Vegan "på riktigt" för första gången. Vi skulle segla ner den från Torslanda till Bua, en sträcka på ungefär 6 mil fågelvägen. Vad som talade emot oss var naturligtvis väder och vind. Vi hade kollat in vädret de senaste 10 dagarna på väderkanalen och de senaste 5 på SMHI, men de visade olika progonoser från dag till dag för denna lördag, så det var in i det sista spännande att se vad det skulle bli. Vi önskade oss en nordostlig vind på strax under 10 m/s och naturligtvis soligt och 25 grader varmt :-). Och det slog in ganska väl. Det var strålande sol hela dagen och vinden kom från nord vilket var helt ok. Men det var kallt. Frost på morgonen och en utlovad dagstemperatur på 7-8 grader. Så vi fick klä oss efter det, och ingen av oss frös faktiskt på hela dagen. Men så var det ju det här med vinden. Vi ville ju ha lite vind för att kunna segla tillräcklig fort för att hinna ner innan det blev mörkt. Och vind fick vi...

Kulingvarningarna duggade tätt kvällen innan, och jag som hade sagt till Lotta att om det blåste över 10 m/s så tog vi nog båten på lastbil i stället... Men när dagen väl kom resonerade vi som så, att vinden skulle avta efterhand som dagen led, och vi kunde ju alltid åka dit på lördag morgon och känna oss för...Och vi skulle nog inte få några problem med att hinna ner innan mörkret föll. Och vi hade ju en rullgenua, så vi skulle kunna nöja oss med att segla med en tvättlab längst fram om det skulle tuta i ordentligt.

Sagt och gjort, så fick det bli. Så vi ägnade fredagskvällen till att packa ihop det vi ville ha med oss och samla ihop de kläder vi hoppades skulle funka. Lotta är ju lite mer bevandrad inom detta, så för henne blev det sådana där microunderställ osv. medans jag mer körde mjukisbyxor och termojacka. Att äta under seglingen fixade Lotta ihop mackor och nyponsoppa. Lite godis och läskedrycker slank också med.

Så när klockan ringde 05:30 var det två trötta personer som masade sig upp ur sängarna och gav sig iväg norrut. Ungefär 07:00 klev vi ur bilen i Torslanda och möttes av en fantastisk morgon. Det blåste inte så farligt och solen gick precis upp, och våran vega låg och väntade på oss nere i hamnen.

Jag började montera in batteriet vi hade haft hemma för laddning och Lotta stuvade undan mat och andra småprylar. Efter att GPS:en hade startats upp och bomkapellet hade tagit av drog vi igång motorn och tuffade söderut. Efter ett par minuter tyckte vi att det var läge att rulla ut genuan. Vi skulle i och för sig över Rivö fjord, eller Göteborgs hamninlopp som det också kallas, men det skulle säkert inte komma någon Stena-färja så vi kunde nog lungt och tryggt segla över. Efter att ha stängt av motorn och passerat våra första riktmärken, en gul prick och änden på en pir, guppade vi ut på Rivö fjord i goda 5-6 knop i en vind på runt 10-12 m/s rakt bakifrån. Så börjar vi titta oss omkring. Och tro på... där kommer en Stena-färja på ingång på skärande kurs mot vår! Skulle vi hinna före? Nja, så spännande ska vi inte ha så att vi skulle försöka det. Gå bakom den då? Nja, den river upp en hel del sjö bakom sig så det var inte heller bra. Så vi bestämde oss för att segla parallellt med den österut en bit till den hade passerat. Då upptäcke vi nästa båt. Eller båt och båt förresten. Ett lastfartyg modell gigantiskt. Och på samma kurs som Stenafärjan fast på väg ut. Och vi hade på något sätt hamnat mitt emellan...Men efter några inte så snygga manövrar lyckades vi hålla oss ur vägen för båda dessa havets otyg :-).
Efter dessa första, och mycket intensiva, minuterna stävade vi för fulla segel (nåja, för full genua i alla fall...) ner genom Göteborgs södra skärgård. Livet var så härligt! Det blåste på bra och solen sken. Båten skötte sig utmärkt och jag hade en underbar tjej som sällskap. Kan man ha det bättre ?!?!
Vi forsade på i 7-8 knop söderut och de kommande 2-3 timmarna hade vi en helt fantastisk dag som jag försöker illustera genom lite bilder nedan:

När vi hade passerat onsalaobservatoriet började sjön torna upp sig och vi fick känns på segling när den kanske är som allra bäst!

Framåt 14-tiden seglade vi förbi Ringhals och började närma oss vårt mål. Vi funderade på hur vi på bästa sätt skulle angöra Bua Hamn. Vi bestämde oss för att ta det säkra före det osäkra och ta en lite längre men säkrare väg in. Sjörapporten hade lovat avtagande vind på eftermiddagen, men i stället blåste det upp rejält precis när vi närmade oss hamninloppet. Vi hade ingen vindmätare men det blåste förmodligen kuling i byarna om inte mer. Vi hade också gått upp på halvvind/bidevind och Lotta fick för första gången känna på den typen av segling och fick en del vattenstänk över sig. När vi passerade Grytan på väg in i Buas hamninlopp bestämde vi oss för att börja rulla in genuan och starta motorn efter 7 timmars fantastisk segling. Då vägrade rullen att fungera! Eftersom det blåste rejält och Lotta var ovan vid att styra båten gick hon fram på fördäck i ett försök att fixa rullen. Hon skötte sig helt fantastiskt!! Hon gjorde ett helt otroligt jobb då hon i ett yrväder av vind och vatten lyckades reda ut lintrasslet så vi fick rullat in genuan och gå för motor in i hamnen. Bra jobbat, Lotta!!! Efter lite trixande inne i hamnen (vegan är legendariskt svår att backa dit man vill...) så lade vi till vid bryggan. Vår jobbarkompis Micke mötte upp oss då vi skulle få låna hans plats till dess att vi får tag i en transport av båten. Och vilken tur vi hade då en annan vegaägare vid namn Ola också var där! Vi hade ju tänkt att masta av båten när vi kom fram och Ola kunde detta på sina fem fingrar. Så medan Lotta och Micke vek segel kopplade jag och Ola loss riggen. Därefter skötte Micke mastkranen medan Ola med van hand styrde in masten mot bockarna. Så tre kvart efter att vi hade lagt till var båtan avmastad och klar. Tusen tack för hjälpen Micke och Ola!!!

När Micke och Ola hade begett sig hemåt stuvade vi in mast, bom och segel i ruffen, och fixade det sista med tampar och prylar. Precis när vi var klara så passade solen på att gå ner. Vilken dag vi hade upplevt mellan soluppgång till solnedgång!!

Helt slut men mycket nöjda med vår dag tog vi vägen om pizzerian innan vi åkte hemåt. Behöver jag berätta att efter vi hade ätit slocknade som ljus vid 21-tiden!