torsdag 2 juni 2016

Skrubba, skrubba...och skrubba lite till (och fixa kökskran)

Vaknar upp toktrött efter en varm natt och med en kropp som känns helt mörbultad. Var ledig igår och eftersom jag sagt att den dag då jag kan skrubba däcket i bikini så skulle jag ge mig på det. Väderprognosen hade lovar varmt väder men svaga vindar och lite växlande molnighet, perfekt! Värmde upp kroppen direkt på morgonen med en löptur uppe i skogen bakom Attorp  (en ny favoritrunda) medan det fortfarande var förhållandevis svalt ute. När jag kom till Bua vid 10-tiden gav jag mig på kökskranen. Gjorde rent efter den gamla och drog dit den nya. Fick dit alla slangar efter lite pillande förutom vattenslangarna vilka vi saknade rätt kopplingar till. Jag avslutande med att koppla in avloppet till hoarna innan jag var helt nöjd med mitt jobb.

Nu har vi en snygg kran på plats

Jag laddade mentalt inför skrubbandet genom att äta lite, fylla på vätskenivån i kroppen och byta om till bikini, för nu hade temperaturen stigit ett antal grader. Jag började med att rensa däcket från allt löst, skölja av det och sen var det bara att blanda till såpvatten och börja skrubba. Jag började med däcksborsten men den tog bara den lösa ytsmutsen och jag ville ju ha bort allt svart- och grönmögel som invaderat stora delar av teakdäcket. Jag övergick till en kökssvamp och använde den mjuka sidan. Den tog bort det mesta men långt ifrån allt och efter att inte ha kommit alls långt efter en halvtimme så insåg jag att jag behövde ta till rejälare tag. För att få bort möglet krävdes det att jag använde den skrubbiga sidan på svampen och jag fick nytta av en gammal tandborste för att ta närmast fästen, hörnor m m. Sen kom jag på att jag sparat på en liten borste sen de förra ägarna och fick infallet att testa den. Nu började det ge resultat, den fungerade utmärkt. Fortfarande fick jag ta till skrubbsvampen och tandborsten där det var svårt att komma åt (grabbräckena svor jag över en del, de tog tid att rengöra…) men nu fick jag lite mer fart på skrubbandet. Bit för bit jobbade jag mig från fören och akterut. Solen kröp fram mellan molnen och jag försökte att vända mig på olika håll för att undvika att inte bli helt stekt (vilket visade sig vara svårt, rygg och lår är just nu grisskära till färgen). Jag kröp oftast på alla fyra och försökte växlande att använda båda armarna vid skrubbandet men ibland fick jag långa stunder stå böjd i en icke ergonomisk riktig position för att kunna jobba, vilket jag får lida för idag…
Före skrubbandet...

...både mögel och alger...


Skrubba....

...och skölja bort all smuts


När Magnus dök upp efter jobbet hade jag uppskattningsvis skrubbat hälften av den totala ytan men han liksom jag var imponerad över hur bra det blivit, det nyskrubbade däcket såg nästan helt nytt ut. Jag som alltid hävdat att såpa är överlägset bäst för att ta bort smuts fick vatten på min kvarn ; )

Jag fortsatte skrubbandet medan Magnus, som hade med sig rätt kopplingar till vattenslangarna, satte igång att få färdigt under vasken med kranen och alla slangar. När allt var inkopplat passade han även på att göra iordning alla slangar, stripa upp allt så det blev snyggt och prydligt. Sen skulle vi testa att sätta igång vattnet för att se om det höll tätt överallt. Det gjorde det…inte! Det läckte från kranen, någonstans…men efter lite felsökning så upptäckte vi att det var i det löstagbara handtaget, det saknades en packning. Vips så var det löst! Nästa läckage var från hoarnas avlopp, jag hade inte lyckats att få det tätt. Magnus trixade med det en stund och till slut höll allt tätt.
Det är varmt idag!

Ordning och reda!

Vid 18:30 gav jag upp mitt skrubbande för dagen, då hade jag effektiv tid nog hållit på i 5 timmar med att konstant skrubba. Kroppen var öm och jag märkte att jag behövde energi och fylla på med ännu mer vatten. Grillen fjuttades på och potatisen kom på kok vilket resulterade i en grillmiddag framme på det nyskrubbade, fina fördäcket! Medan grillen blev redo gick vi en sväng bort till servicehuset för att fylla på vatten och då vi passerade sjöbodarna hittade vi en termometer på en av gavlarna. Den visade 30 grader! Inte illa för att var vid 19-tiden på kvällen.

Mätta och belåtna med dagsverket packade vi ihop och begav oss till huset.

Idag fortsätter jag med skrubbandet, om kroppen tillåter…

//Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar