tisdag 17 maj 2016

Mer läckage...

I går kändes det roligt att hitta läckage och lista ut hur vi skulle lösa problemen. Som jag skrev i går så skulle jag kolla upp den fjädrande slangkopplingen som Lotta hade stött på i går. Under dagen så kom jag ihåg att fråga Penta-gurun Mats om det och han sa att det mycket riktigt stämde att den skulle fjädra och att man skulle vara försiktig när man tog loss slangen för annars kunde tätningen där röret gick in ge sig.
Men vi hade ju varit så försiktiga tyckte vi, så det var ingen fara. Tyckte vi. En stund.
När jag dök ner i ruffen på Lina II och fällde undan trappan så visade det sig att i ficklampans sken så syntes det att det fuktade lite från den fjädrande kopplingen. Så nu tyckte vi inte att  i hade varit försiktiga längre...
Efter ett snabbt samtal till Mats så fick vi tipset att fota lite så kunde han kolla på det i morgon. Men det var lättare sagt än gjort. Det är minst sagt trångt och att få dit en kamera och ta en bild var inte lätt. agen fotopris går lätt till Lotta som tog en knivskarp bild på vattenpumpens baksida!


Nedan en hel del bilder från dagen, mes för vårt eget minne.




Så här såg det ut i början när vi hade knött undan några slangar, på jakt efter att fatta vad det var som var knas. Vad vi vet nu är att röret längst ner till vänster är slangkopplingen till expansionskärlsslangen, rörstumpen nere till höger är till vattenpumpen, röret i mitten nedanför slangen är till värmeväxlaren och röret längst upp går till turbon.

Samma bild men med röret till värmeväxlaren lite mer i fokus. Vi tycker också att den kopparfärgade delen av röret ser lite konstig ut...

Här ungefär har jag dragit ur röret från värmeväxlaren på vinst och förlust. I detta läge fattar vi fortfarande inte vart den högra rörstumpen ska ta vägen.

Jag kliar mig i huvudet medan Lotta ger sig in i verkstadshandbokens djungel och vips fattar vi att röret ska in på baksidan av vattenpumpen. Vi fattar dock inte hur...fortfarande...

Här syns packningen i kopplingen till värmeväxlaren. Det är denna som vi misstänker läcker.


Samma packning. Den ser inte helt hundra ut. 

Här har jag tagit bort packningen. Behöver nog göras rent lite...
Mycket riktigt, packningen har sett bättre dagar...
 

...men på något sätt är vi glada att vi hittade denna trasiga packning nu och inte i en storm något stans ute på öppet hav. 


Vi förstod nu att det skulle bli ett större jobb än vi hade tänkt från början att fixa detta ,så vi beslöt oss för att plocka bort generatorn för att komma åt bättre.
 

 

 
Generatorn skruvas ner
 
Med generatorn borttagen syns hålet till värmeväxlaren långt därnere.

 

En riktigt bra bild på värmeväxlarinloppet.

Och här är dagen vinnarbild!! En klockren knivskarp bild på baksidan av vattenpumpen. Att överhuvudtaget krångla in kameran dit dom krävs för att ta denna bild är en bragd!

Vi funderar på att byta även denna packning. Kanske hel, men den har nog sett bättre dagar.

En sista bild på den konstiga rörkröken. Ska den verkligen se ut så????
 Så, det var den dagen det. I morgon får vi se vad Mats har att säga, och om jag kommer ihåg att ta med mig slangen så jag kan köpa en ny. Men det ordnar sig!


Till nästa gång!


/Magnus



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar