torsdag 30 april 2015

Bottenmålning påbörjad!

I dag åkte jag ner till Bua efter jobbet för att se om det var möjligt att börja bottenmåla Lina II. Lotta var och hälsade på en jobbarkompis som precis fött barn så det gav utrymme för en tupplur i förpiken innan jag började jobba. Med både dieselvärmare och elvärme igång så blev det snabbt behagligt och när jag vaknade till liv igen hade molnen skingrats och solen lyset in genom takluckorna. Jag började med att blanda ihop den sista omgången med Gel Shield och målade sprickan vid bogpropellern för femte gången. Precis som vi hade gjort tidigare så användes det som blivit över till att måla de fläckar på skrovet där bottenfärgen hade släppt ordentligt. Efter att Gel Shielden hade torkat rörde jag om i den gamla färg som Madelaine och Lennart hade lämnat med när de sålde båten till oss. Det funkade fint att röra ihop färgen och med rollerns hjälp hade jag efter någon timme använt upp alltihop. Då hade jag målat förskeppet, akterskeppet, rodret, vattenlinjen och en del av resten av skrovet. Det räckte inte riktigt till kölen, men där får den andra färgen göra jobbet.

Jag fick vänta med att måla runt bogpropellern till Gel Sielden hade torkat.

Det blev en del fläckar där Gel Shielden fick utgöra ett extra skydd

Här vill vi inte ha några bosättningar!



När skrovet var målat passade jag på att skruva dit de nya offeranoderna för propellern och bogpropellern. De passade perfekt!

Offeranoden för propellern passade som en smäck!



Likså bogpropellerns!



Så, i morgon bär det av igen. Det varnas för lite regn så vi kanske målar på lördag i stället, vi får se.

Till nästa gång!


/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar