Denna dag visade sig innehålla en serie händelser som i slutändan skulle visa sig leda till det som vi kom för, nämligen att sjösätta båten. Nåja vi kan ju inte vara riktigt säkra ännu, vi ska ju inte sjösätta förrän i morgon... Dagen började med att vi drog igång gasolen. Detta var ju inte jättesvårt, inte svårt alls faktiskt, men den finns ju en första gång för allting. En god kopp te till Lotta renderade bedriften.
 |
En god kopp te och glada miner! Vi ska ju sjösätta idag! Trodde vi... |
Lotta begav sig bort till toan och kom tillbaka med beskedet att vår mast var borta...igen...Vilken tur att vi skulle upp och prata med Ulf Mattsson så kunde vi fråga honom om han visste varför master försvinner titt som tätt på Malövarvet. Vi tänkte också passa på att fråga honom om varför vår sjösättning inte verkade bli av denna dag. Det visade sig att den Ulf Mattson som jag haft en så torftig kontakt med via mail var en riktigt sympatisk person och efter några minuter hade vi kommit fram till att han skulle göra vad han kunde och sedan återkomma till oss under dagen. Vi frågar då om vår försvunna mast och han sa att vi skulle prata med Dan eller Leif nere vid hamnen och att de hade koll på alla master. Sagt och gjort, vi gav oss av ned till hamnen och efter en stund dyker en bil med Malöloggan upp. Ur hoppar två personer varav den ena visar sig vara Dan, snickaren på Malövarvet. Vi går lite försynt fram till honom och presenterar gårt problem och att vi inte hittar vår mast. Han frågar då om vi har tittat i en speciell ställning och det säger vi att vi har. Han är på väg att följa oss bort till stället men då blir vi osäkra och säger till honom att vi går bort och kollar själva så vi inte gör bort oss helt om den ligger där. Och mycket riktigt, den ligger ju där! Och hur vi har kunnat missa den fattar vi inte. Men det har fört något gott med sig, nämligen att vi har fått upp kontakten med Dan, och han har mycken klokskap att dela med sig av.
 |
Stockhomaren Peter till vänster och Dan i trucken lyfter fram vår återfunna mast för att vi ska kunna fixa i ordning den inför påmastningen. |
Bland annat så tipsar han oss om att smörja in masten med paraffinolja. Då vi inte har någon sådan med oss och vi inte tror att Lennart och Madelaine har lämnat någon i båten så frågar vi var vi kan köpa sådan olja. I färgaffären i Henån säger han då. Så vi sätter oss i bilen och åker till färgaffären i Henån. Väl där frågar vi efter paraffinolja och när vi ska betala så säger någon "Hej!" bakom disken. Det visar sig då vara vår kanelknäckeknaprande stjärnbesättningsmedlems kusin Linda som står där bakom disken! Har inte träffat henne på 10 år, minst.... Vi berättar lite snabbt vår situation och då visar det sig att hennes kollega Katarina som just tog betalt av oss har en hel del känningar inom varvsverksamheten på Orust. Så hon börjar ringa runt...:-). Och det bär sig inte sämre än att vi lämnar färgaffären med två namn på Orust Yatchservice som kanske kan hjälpa oss. Vi ger oss genast av till Najadvarvet där dessa två jobbar, och hittar till slut Klas och efter lite diskussioner så trodde han nog att han skulle kunna hjälpa oss. Han fick mitt telefonnummer och vi åkte vidare, via Statoil för att köpa bilschampoo att tvätta masten med, helt enligt Dans rekommendationer, för att delge Ulf Mattson att vi nog hade löst situationen. När vi kommer fram till Malövarvets kontor igen har Ulf precis käkat lunch och vi delger honom då de goda nyheterna plus att vi säger att vi hittat vår mast. Ulf kontrar då med att han har jobbat på sin kant och kanske har en lösning. Vi kommer överens om att vi ska invänta att han hör av sig innan vi gör upp med Klas.
 |
Lunchen denna dag. En vacker macka bestående av bröd, smör, sallad och makrillfilé i tomatsås. Enkelt och gott! |
Alltså, nu orkar jag snart inte skriva mer...kortfattat kan vi säga att vi får massor med mer tips av Dan, att vi träffar Tommy som visade oss ett hus med kök och dusch och annat. Vi tvättade och oljade in masten, monterade vantspridare och vant, seinfall och lazyjacks och slängde käft med Dan och en stockholmare vid namn Peter.
 |
Masten tvättas med schampoo... |
 |
...och sköljs av efteråt...
|
 |
...för att till sist gnidas in med paraffinolja.
|
 |
Vantspridarna monteras. |
 |
Mystiska luckor i tejpen döljer en riggbult av det mindre slaget. |
 |
Fint blev det till slut! |
Efter att Klas och Peter trott att vår mast var någon annans och vi hade flyttat runt vår mast än en gång så var vi nöjda. Då kommer Ulf Mattson knallande och ger oss det goa beskedet att vi kan sjösätta i morgon! Det är knappt vi tror våra öron! Så det som började med att vi inte hittade masten som faktiskt låg där den skulle, slutade efter diverse inte helt sannolika sammanträffanden att vi sjösätter i morgon...!
Efter beskedet kände vi att vi var lite hungriga och lagade vår första middag i Malön, Bullens pilsnerkorv med poatis, sallad och persilado-creme fraiche.
 |
När konservöppnare saknas får andra metoder användas... |
Efter maten roade vi oss med att kolla motor, instrument och andra nödvändiga ting inför i morgon.
 |
Oljenivån i backslaget kontrolleras... |
 |
...och likaså kylvätskenivån i sötvattenkretsen. |
Sedan tände vi vår grymma oljelampa och sjönk ner i sofforna med var sitt glas vin. Fast då skulle jag blogga den här texten, det tog över en timme...Men nu är jag klar!!!!
 |
Ett glas vin är gott till kvällen. |
 |
Vår helläckra skeppsklocka! |
 |
Och vår grymma oljelampa1 |
Så, till i morgon, god natt och sov gott!
/Magnus
Mycket stavfel i hela texten! :-) lång dag och gott vin!! :-) Tur man har sådana sjöbjörnar till släktingar, men varför fick inte jag något av den genen!? ;-)
SvaraRaderaKan ha varit vinet, men mest tror jag att Xperians touch-tangentbord ställer till det! Ett blåtands-tangentbord står högt på önskelustan...;-).
RaderaP.S.
Ni som kommenterar får gärna skriva namn om ni vill.
D.S.
Synd att du redan har fyllt år då!!! ;-) //Sus
Radera