onsdag 28 oktober 2009

BÅTUPPTAGARDAGS!!!!!

Äntligen! Allting är på plats och ordnat och fixat med. Jag och Lotta och Rasmus och Noel har kämpat de sista veckorna för att allt ska klaffa just idag. Och det gjorde det. Medan jag jobbade idag fixade Lotta och Noel med det sista inför transporten. Så allt var klart. Efter jobbet åkte jag ner till hamnen och mötte upp Lotta och Noel och vi fixade i ordning de långa tampar som vi skulle ha i för och akter när vi lyfter över båten till lastbilen och sedan från lastbilen till vaggan. Vi tejpade också upp markeringar på sidan av båten för att märka ut var stöttorna skulle placeras. Noel passade på att åka lite båt samtidigt.

Efter att ha flyttat båten till den kajplats den skulle lyftas upp ifrån var det bara att vänta. Prick kl. 16:00 dök så lastbilen upp. Jag och chauffören, som hette Andreas, gick först och tittade på en annan vega som redan låg på land för att se hur vi skulle lägga banden under båten. Efter det började vi lägga in banden under båten och vips! var den uppe i luften!
Efter lite fixande och trixande stod så båten till slut på lastbilsflaket. Och jag passade på att fråga Andreas om Noel och jag fick åka med lastbilen till Tofta, och det fick vi. Så jag gick och frågade Noel om han ville åka med lastbilen, och det ville han naturligvis! Problemet var ju bara att vi hade en bil för mycket då, så min bil får stå i Bua hamn över natten.

Sedan bar det iväg mot Tofta. Lotta körde bilen, och jag och Noel åkte lastbil. När vi kommer fram håller vi att orsaka diverse småkrockar hemma på gatan när vi dundrar in med lastbilen. Lotta har kommit hem först och har förberett allting. Så Andreas fäller ut stödbenen på lastbilen och sedan far båten upp i luften för andra gången idag. Nu råkade båten vara åt fel håll så vi var tvugna att vända på den. Lotta tog tag i den långa förtampen och svingade runt den 2,3 ton tunga båten som ingenting! Bra jobbat Lotta!




Efter ytterliggare lite fixande och trixande och efter stor hjälp av Andreas att justera in vaggan efter båten låg den till sist på sin plats i vaggan. Två timmar hade hela kalaset tagit och vi var helt slut! Men bra hade det gått!!



Till sist skulle vi vilja passa på att hälsa till Rasmus, som den här veckan är nere hos mormor och morfar i Karlskrona! Kramar från Mamma, Noel och Magnus!!! Vi syns på fredag!!
MoLoN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar