lördag 4 juni 2016

Kabeldragning, motorfäste och sista skrubbet!

När Lotta och ungarna åkte in till Varberg för klippning och inköp av skolavslutningskläder ställde jag kosan till Bua för att fortsätta beta av listan som bör bli färdig innan vi drar runt Sverige i sommar.

Jag kopplade färdigt kartbordslampan och passade på att förbereda för en ny belysning där den gamla armbelysningen för kartbordet hade suttit. Lampan under kartbordsluckan blev riktigt bra!

Är det solen? Nej, det är den nya kartbordslampan!
 Sedan gav jag mig på motorfästet igen. Jag hade funderat lite och kommit fram till att jag skulle försöka få loss den undre muttern på styrbords förliga fäste genom att släppa på babords mutter och använda den som låsmutter. Men det hjälpte inte, jag kom inte förbi svetsgodset i alla fall. Jag tänkte då att jag skulle lyfta motorn med hjälpa av den undre muttern på styrbords förliga fäste, men kom efter lite försök på att det inte funkade heller.

Babords förliga fästes övre mutter lossas. Den satt ganska bra och krävde det lååånga verktyget...

När jag skruvade motorfäste hittade jag helt plötsligt en instruktion för hur man tänder gasolspisen. Den satt under spisen...undrar hur de tänkte då...

Försök att lyfta motorn med befintliga muttrar misslyckades...
Nu började jag bli lite bekymrad, för idéerna hur jag skulle lösa problemet började ta slut. Jag kollade runt de andra motorfästena för att få lite idéer.


Babords förliga fäste. Ser väldigt friskt och fint ut.

De tre bultarna som håller den balk som går under motorn mellan de förliga fästena.
 När jag kollade de bakre fästena så upptäckte jag något märkligt. Det såg ut som styrbords aktre fäste också hade flyttat sig ett par centimeter bakåt!


Babords aktre fäste. Lite suddig bild men lägg märke till gummits läge i förhållande till brickan...

...och jämför styrbords fästes förhållande mellan gummi och bricka!
 På något märkligt sätt verka de båda fästena om styrbord ha förskjutits ett par centimeter akterut. Och hur kan de ha gjort det utan att hela motorn skulle se ut som ett ruter? Så jag blir inte klok på det här. Om jag skulle lossa på alla fästen och baxa de om styrbord i rätt läge, så skulle ju de om babord hamna i fel läge.
Vi vet ju egentligen inte hur länge styrbords förliga fäste hade sett ut som det gör idag. Det kan ha varit sedan förra året, men det kan lika gärna ha varit sedan båten har varit ny!
Så, jag inväntade att Lotta skulle komma för att vi skulle bestämma hur vi skulle göra.
Båda tror att vi bara skaffar oss mer bekymmer om vi lossar på hela motorn och försöker att få alla fästen på plats. Samtidigt är det ju inte bra att ha ett löst fäste. Så det vi idag har bestämt oss för är att skruva fast fästet så som det satt innan och sedan få en svetsare till båten och svetsa fast motorfästet i den position det hamnar. Det får bli så, vi kan inte komma på bättre råd.

När detta var klart fortsatte Lotta att skrubba den sista teaken på akterdäck, och när det var klart så var hela däcket som nytt! Vilket slitjobb och vilket resultat!


Sittandes mitt i röran av grejor skrubbas det vidare!
Mitt i alltihop börjar firandet av Sjöbodens dag och som en av attraktionerna återfinns Inges bror Sunes fiskebåt som med ett skönt tändkulestånkande glider in i hamnen.


Sune med fru glider in i Bua hamn!
 Jag fortsätter med att flytta över nätverk och elektronik för plotter och vindgivare till babords sida där det finns bättre plats. Men det tog ett par timmar innan all stripning och allt skruvande var färdigt.
Jag sitter i motorrummet och funderar över hur jag ska lägga kablarna för att allt ska bli så bra som möjligt.

Suddig bild, men helnöjd blev jag med resultatet! Båda lamporna lyser grönt, vilket indikerar att nätverket fungerar som det ska. Det gjorde det inte från början och vi var lite villrådiga innan vi fick det till att funka. Det visade sig vara samma kontakt som senast som krånglade. Att de sätter dit sådana dåliga kontakter när prylarna kostar så mycket som de gör är skrämmande!

Som avslutning en bild på ett nyskrubbat däck. Oj, oj oj! Bra jobbat, Lotta!
Till sist. Vi handlade en gummibåt modell gördyr på båtmässan av Kina Marin. De sa att vi kunde hämta båten i Björlanda. Men de glömde visst meddela att båten inte levererades förrän i slutet av maj. Och när vi påpekade att de kanske borde ha sagt det så sa de bara att det var synd att hur vi hade uppfattat det hela. Inte en tillstymmelse till att ta ansvar för att de hade missat att förmedla att leveranstiden var över tre (3 !) månader! Så jädra dåligt! Och nu är det en bit in i juni, och vi har inte sett röken av vår efterlängtade gummibåt...och ingen som helst information om varför.
Sensmoral: Kina Marin har sett oss som kunder för sista gången, vi kommer aldrig att handla där igen.

Nåja, skit i det, det är sommar och sol och snart semester!

Tills i morgon då byte av det berömda röret står på programmet!

/Magnus

2 kommentarer:

  1. Använde tidigare grönsåpa för att rengöra teaken på vår båt men har gått över till Klorin och Dansk Brunsåpa med ännu bättre resultat.
    Se tex:
    http://www.myhanse.com/vedligehold-af-teak_topic1485.html
    /Lars

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Har hört att brunsåpa ska vara bra, ska försöka få tag på det till nästa gång det är dags för rengöring. Ska pensla på Boracol imorgon på det ytor som algerna fick störst fäste på. Vi hoppas det ska hålla alger/mögel borta denna säsong.
    //Lotta

    SvaraRadera