torsdag 16 juli 2015

Ankarspel och plotter på plats!

Det blir många korta inlägg utan bilder dessa dagar, men det finns helt enkelt inte tid för mer än så just nu.
I dag så gjorde vi färdigt det som var kvar för att få fart på ankarspelet. Jag åkte till Bua och kom igång redan vid halv tre-tiden med att knåpa ihop två stycken rader med byglade sockerbitar så att ormboet under aktertoften kunde bli lite mindre. Detta jobb är riktigt pilligt och tog över en timme...Sedan dök jag ner i det nu för tiden hemtama utrymmet under aktertoften och började släppa på alla kablar som skulle kopplas in på de nya byglade sockerbitarna. Under tiden dök Lotta upp och började med att stripa kablar i motorrummet samtidigt som jag fortsatte i aktertoften med att stripa kablarna där.


Lotta drar fast luckan som täcker styrmekanismen efter kabeldragning och städning är klara.


Hungern gjorde sig påmind och idag lyxade vi till det lite genom att gå bort till Marinabaren och få oss lite asiatisk mat, vilken smakade riktigt gott. Mycket mat var det också så vi orkade knappt röra på oss efteråt. Dock pallrade vi oss ner till gästhamnen där det låg en båt vi inte sett tidigare, en HP någonting. Den hade en trespridarmast där de översta spridarna satt väldigt nära masttoppen och när en av ägarna kom gående frågade vi henne om detta, men hon visste inte så mycket om det. Men det blev en trevlig pratstund samtidigt som vi långsamt gick tillbaka mot Lina.

Väl tillbaka så återstod att skruva fast automatstoppet på den blyade linan plus lite småpill innan strömmen kopplades in.
Och det funkade........inte!

Automatstoppet monteras.


Ankarspelet snurrade men tog inte med sig linan. Efter att ha försökt några gånger verkade något hoppa på plats och vips, så funkade det! Men det verkar inte helt robust, så vi får kika på om det verkligen är som det ska. Sedan kom vi till den lilla detaljen att knapparna naturligtvis hade hamnat fel. När vi tryckte på upp-knappen åkte ankaret ner och vice versa. Det tarvade os en halvtimma innan vi hade fått ordning på det, men tillslut kunde vi njuta av ett fungerande elektriskt ankarspel med tillhörande fjärrkontroll! Niklas i Gecco 39:an skrattade gott när jag sprang iväg längs bryggan för att se hur långt från båten jag kunde stå och ändå skicka i ankaret. Och det var säkert 10 meter! Men vad jag ska ha det avståndet till vet jag inte riktigt, men det var roligt!

Medan Lotta städade undan alla verktyg och prylar efter installationen så passade jag på att montera plottern i den kombinerade hållaren av bygel och teak som jag har fixat till. Efter att naturligtvis ha lyckats vända teaken fel i bygeln och sedan skruvat rörfästen 90 grader fel så satt till slut plottern på plats framför ratten. Och det blev riktigt bra!

Nöjd med resultatet? Kanske lite...:-)


I morgon står mycket annat på tapeten, så det blir ingen segelbåt, men till helgen finns det förhoppningsvis lite utrymme för mer pyssel. Jag är sugen på att få dit backkameran och det förtöjningsarrangemang som jag har funderat ut! Det kan bli gördåligt eller görbra, vi får se...Det är lite som Niklas sa; i bland är vi genier, ibland är vi idioter, och det kan svänga ganska fort emellan dessa lägen...!

Till nästa gång!

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar