tisdag 2 juni 2015

Koppling och mer högtalarmontering

I dag åkte jag ner till ett regnigt, kallt och blåsigt Bua, och med det sagt så kanske man tror att tillvaron i båten skulle bli sisådär denna tisdag. Men icke. I med landströmmen och på med både värmefläkt och dieselvärmare så var Linas innandöme behagligt varmt efter bara några minuter! Då jag fick ett SMS mitt i natten i natt så var jag lite trött och hade tänkt vila en stund, men tack vare förra gångens arbete i båten, så fanns det inte en fläck att vila på. Det var dynor och soffbottnar, verktyg och segel överallt! Så det var bara att sätt igång. Jag började att koppla babords salongshögtalare. Det blir alltid lite knixigt när det är trångt, och om man vill ha kablarna dolda hamnar ofta kabelklämmorna avigt till när de ska fästas. Men det är skönt att ha rejält trä att fästa dem i! När den inkopplingen var klar fortsatte jag med styrbords salongshögtalare vilket gick smidigare än babords, det fanns lite mer plats att jobba på. Samtidigt som jag höll på att greja så rejsade Båtlyftar-Kalle runt med pålningspråmen och förberedde för pålningen av båtplatserna utanför vår.


Kopplingen av babords salongshögtalare.
 
 
 
 
Kalle är i farten ute i hamnbassängen!
Därefter fortsatte jag med förpikshögtalarna, och tänkte försöka mig på att använda en hålsåg för håltagningen i stället för sticksågen. Då blir hålet kanske både runt och lagom stort! Skruvdragaren skulle få bekänna färg även denna gång och klarade med den äran! Så högtalarna kom på plats, det saknades bara ett par skruvar, då hela mitt skruvsortiment mystiskt har försvunnit.
Det är inte det minsta borret i samlingen...

Styrbords förpikshögtalare. Hoppas jag gör rätt nu...mahognyn är grymt tjock, och förmodligen både dyr och svår att byta ut om jag skulle göra fel...

Det gick bra, men kabeln i ovankant kom närmare än jag trodde. Hålsågen var till och med och knaprade på kabelklämman!

Hålet för babords förpikshögtalare är klart...

...och så här ser det ut från andra sidan.

Här är styrbords högtalare monterad...

...och babords.
Så nästa gång blir det lite mer inkoppling av högtalarkablar och efter det återstår att koppla in allting till stereon i instrumentbrädan.

Till nästa gång!

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar