tisdag 5 augusti 2014

Efterpyssel och erfarenheter

I går, dagen efter att vi kommit hem, så åkte vi ner till båten för att städa och fixa lite. Med alla de erfarenheter som  vi dragit under de två veckorna vi var ute, så fick vi en helt annan syn på vad vi behövde ha med oss i båten och inte. Detta resulterade i att vi fick med oss två fulla papperspåsar med saker som vi nu inser att vi inte behöver ombord. Vi stuvade också om saker i de olika fack vi har, som är olika svåra att komma åt. Så vissa saker som vi har märkt att vi inte behöver så ofta förpassas till utrymmen som är mer svåråtkomliga medan saker som vi märker att vi behöver oftare  hamnar i mer lättåtkomliga fack.
Vi gick igenom alla böcker som Lennart och Madelaine lämnade kvar och de som vi nu vet att vi inte komma att behöva fick lämna båten. En del av de behövs, fast i nyare versioner, vilket antecknades.

Hmm...behövs engelska tidvattentabeller och danska hamnförteckningar...?
Vi hittade dessutom vår strålkastare! När ankaret släppte för några dagar sedan och vi fick rädda upp situationen i mörkret så hittade vi ju inte denna lampa, och vi har vänt upp och ner på båten sedan dess och letat i alla skrymslen och vrår. Utom där den låg. För där hade vi fått för oss att vi redan hade tittat. Men det hade vi inte. Så den låg på ett av de mer lättåtkomliga ställena, precis som den skulle. Vi hade bara inte tittat där...
Efter städningen, som även innefattade en röjning av köksutrustning, så lagades läckan vid varmvattenberedaren och vatten fylldes på i tanken.


Läckan vid varmvattenberedaren nere i motorrummet fixas till.

Klockan började sedan närma sig kväll och vi gav oss av hemåt. Väl hemma plockade vi ihop de nya drag vi hade köpt i stället för de som råkade slinka ner i havet när vi låg i vid Söholmen (dag 14).

Nya drag inhandlade med god hjälp från experterna i fiskaffären.


ERFARENHETER

Vi har dragit en hel del erfarenheter av denna vår första lite längre resa med Lina II. Många av dem har vi redan glömt, men en del av dem kom vi ihåg tillräckligt länge för att få ner dem här nedan.

Tilläggning
Nosen mot vinden:
När man ska lägga till blir allt så mycket enklare om nosen hålls så mycket upp mot vinden som det är möjligt. Fören kommer inte att fara iväg vid fel tillfälle och båten bromsas upp på ett bra sätt vilket gör det lättare att hålla en riktigt låg fart vid själva tilläggningen. Lina gör 2,5-3 knop på tomgång vilket vi upplever som lite väl snabbt i vissa lägen.
Sjögräsbotten:
Det är inte bra att ankra när botten är beväxt med sjögräs. Det kan upplevas att ankaret har fäste när det hänger i sjögräset, och vid ett par tillfällen höll det fastän jag backade med halvgas. När jag varvade upp mot trekvartsgas släppte det dock, om än inte snabbt. Så om vi ska ankra är det viktigt att försöka hitta en fläck som inte är sjögräsbeväxt. Detta har också fått oss att försöka ankra på lite djupare vatten, kanske uppåt 10 -15 meter där vi tror att det kanske inte växer så mycket sjögräs.
Långsides:
Innan vi gav oss av hade vi inte legat långsides, men vid vår första natthamn och vid ett par tillfällen till gjorde vi det och förstår nu vad tryggt det är. Man har bägge ändarna av båten fast i land och har man bara ordentliga fendrar så ligger man hur bra som helst. Stora "bollfendrar" fick vi inte med oss, men de är bra vid långsides, så de kommer vi att ha med oss framöver. Och äntligen har vi fattat vad det är för planka som vi har sett på vissa båtar. Vi har trott att det är en landgång, men har tyckt att den är lite smal för det. Och nu har vi fattat att det är en fenderbräda, som läggs mellan berget och fendrarna för att ge ett jämnare underlag och mindre skav! En sådan måste vi skaffa oss.
Backa fast ankaret:
Naturligtvis en självklarhet, men inget vi gjort tidigare. Vi såg andra som inte gjorde det och som draggade efter ett tag. Och att dessutom backa ordentligt. Vid ett tillfälle satt ankaret vid 1500 rpm men lossnade vid 1900 rpm. Och vi brukar inte gå med mer varv än 2200 rpm. Så nu backar vi alltid fast vid 2200 rpm, klarar inte ankaret det ska vi inte ligga där.
Bromsa snabbt:
När farten ska minskas vid olika tilläggningsmanövrar så brukade jag lägga i backen tidigt för att på ett mjukt sätt minska farten. Detta har visat sig inte vara så bra. Det bildas mycket virvlar runt rodret så det tar inte alls som jag vill. Då är det bättre att bromsa till ordentligt vid ett tillfälle.
Ligga på bredd:
Hade vi aldrig gjort förrän vi kom till Lysekils gästhamn. Men med hjälpsamma människor i de andra båtarna var det inga problem. Det fanns dock lite olika filosofier om hur tamparna skulle ligga, men alla verkade funka lika bra. Vi låg i början som femte båt, vilket gjorde att vattenslangen inte räckte hela vägen ut och att det var ett fasligt hoppande när vi skulle i land.
Ankra efter kommande vind:
Att vinden kan vrida är ju självklart, men när man kommer fram till en ankarplats efter en lång dag på havet så är det lätt att ankra upp efter den vind som råder. Att kolla upp vilka vindar som råder vid den tid man tänker sova och ankra efter den riktningen är naturligtvis en självklarhet, men lätt att glömma, i alla fall för oss, när man är trött.

Kolla SMHI/DMI/YR:s varningar:
När det har varit soligt, varmt och vindstilla i några dagar minskar benägenheten att kolla väderprognoser och varningar på morgonen. En erfarenhet är att göra detta. Alltid.

Tid i hamn
När det gäller den norra delen av den svenska västkusten så gäller det att vara inne i hamn innan klockan 11:00 på förmiddagen. Sedan var det fullt på de flesta ställen. Några kom indroppandes på kvällen och hade de tur fick de plats.

Period med mycket båtar
Vecka 30 var helt hysterisk, vecka 31 var lugnare. Det blir nog augusti-segling nästa år.

Hur förvara bröd?
I Lysekil köpte vi bröd som vi tänkte ha en vecka. Efter några dagar hade allt möglat. Ändå hade vi förvarat det så mörkt och svalt som möjligt. Förmodligen är det fukten som gör det. Så nu har vi köpt en lite plastlåda med något sånär lufttätt lock där vi tänkte förvara brödet med en torrboll modell mindre. Och ställa hela rasket så långt ner i båten som möjligt i ett utrymme som kyls av havsvattnet.
En lösning är vacuum-bröd. Dock inte så gott jättelänge.

Hur förvara potatis?
Förmodligen samma problematik som med brödet. Potatisarna såg inte roliga ut efter några dagar...

Vetgirighet
Många frågor dök upp längs vägen, och en hel del handlade om naturen och dess innevånare. Så böcker behöver. Om fåglar, fiskar, blommor och berg.

Vattenförbrukning
200 liter vatten i tanken räckte i 9 dagar för två personer. Då hade vi med kolsyrat vatten att dricka. Vattnet i tanken gick åt till tvätt, disk, kaffe, te, matlagning, dusch och handtvätt. Dvs över 20 liter vatten om dagen till detta. Fascinerande...
Vi kollade en Watermaker i dag och hittade en som verkar lagom. Lite dyr, runt 35000:-, så den får vänta till vi åker riktigt långt. Det var en Katadyn PowerSurvivor 40E/12 V som går på båtens egna elsystem, drar 48 W och ger 5,7 liter i timman, så det tar cirka 30 timmar att fylla vår tank som räcker i nio dagar. Hyfsat tycker vi. och så är den liten och lätt för oss att montera i Malön.

Gasol
Vi har ingen riktig känsla för hur mycket gasol som går åt, men det känns inte fel att ha en extraflaska med sig så att det alltid finns en i reserv. Lotta har hört att det går åt cirka 10 gram per timma, och har man igång köket i en timma per dag räcker de 6 kilo vi har med oss o 60 dagar, dvs 2 månader. Kanske det räcker i och för sig, men då förutsätter det att vi har en nyfylld flaska när vi åker.

Lampor
När ankaret släppte efter att det blivit mörkt, och när vi inte hittade den lampa vi visste att vi hade någonstans fattade vi vikten av att ha fungerande lampor i olika storlekar och styrkor lätt tillgängliga. Och att det finns minst en stor batteridriven lampa som vi kan ha med oss i land eller i gummibåten om så skulle krävas. Även ett par pannlampor av bra kvalité är bra nr båda händerna behövs.

Galonkudde
När det börjar regna är det inte dumt att ha en galonkudde att sitta på. Dels så blir sikten bättre än vid stående och dels så går vattnet igenom när man sitter vilket leder till ett enerverande kliande.

Styrpinne
Ratten på Malön är riktigt bra, tillräckligt stor för att få bra känsla, men tillräckligt liten för att kunna passera förbi den. Det enda tillfället när den känns lite liten är när man vill sitta på kanten och segla. Då skulle det behövas någon form av styrpinne att fästa vid ratten och som man kan hålla i.


1 kommentar: