måndag 16 juni 2014

Skeppshunden Mimmi på äventyr

Så har ännu en helg farit förbi! Eftersom grabbarna hade skolavslutning i fredags fick vi långväga gäster, ända från Blekinges östra hörne, av deras mormor och morfar samt hunden Mimmi. Solen ville äntligen titta fram på skolavslutningen och fikat kunde avnjutas ute detta år. Helgen låg näst intill oplanerad och våra funderingar på att få med oss sällskap ut på havet började ta form. Väderprognosen från DMI (som brukar överensstämma ibland ruskigt bra med verkligheten) studerades och efter lite funderande så kom vi fram till att söndagen skulle bli en bra dag att vara på havet, med lagom vindar.

Så vad gör man med en helt härligt ledig lördag? Införskaffa lördagsgodis låg högt upp på prioriteringslistan för killarna, vi önskade oss inköp av stenplattor till f d rabatten. Vi tog en sväng in till stan och fixade båda dessa önskemål och sedan begav vi oss allihopa till Läjet för att spela minigolf och äta glass. Noel visade sig vara en hejade på minigolf och slog oss andra utan några bekymmer och njöt nog lite extra av glassen efteråt.

Här kommer den glade mästerspelaren!
Alla var med och spelade

Mås med unge (ungar?)
Vi åkte hem till Tofta igen för några timmar och pysslade med lite allt möjligt. Magnus körde lite styrketräning med att släpa sten och jag väckte mitt trötta huvud med en löprunda medan resten av gänget tog det lite lugnare. Pigga och glada packade vi ihop mat och annat och åkte till Bua. Mormor och morfar som hade med sig husbilen testade att stå på en av ställplatserna i hamnen och det fungerade bra förutom att betalningsapparaten verkade vilja strejka just denna dag. Tur att de hade med sin lilla grill för det kom att behövas för att mätta oss alla. Medan grillarna jobbade upptäckte Magnus att en segelbåt på en brygga länge bort hade fått problem och lämnade över grillandet till mig medan han kollade om de behövde hjälp. Det visade sig att båten p g a motorproblem hade kommit för långt in på det grunda och satt fast sig ordentligt. Att dra loss båten var inte lätt men till slut, då även sjöräddningens lilla båt kommit för att hjälpa till, släppte bottnen taget om kölen och båten kunde dras in på sin plats. Att det är grunt på sina ställen inne i hamnbassängen har vi själva erfarit med Vegan...

Sjöräddningen kom till hjälp till slut.

Hungriga som vi var slank middagen ner utan problem och med lite kortspel och tjötande blev den en härlig kväll. Mormor, morfar och Mimmi gav sig av till husbilen och vi andra gjorde oss redo för en natt i båten. För killarna var det första natten i båten och den stora frågan var vart de skulle sova. I Vegan fanns det inte så mycket val...men här fanns det flera alternativ. Det slutade med att Rasmus valde att sova i sin akterhytt, Noel valde en av sofforna i salongen. Magnus och jag tog en liten kvällspromenad bort till servicehuset och passade på tillbakavägen att njuta en stund av, återigen, en vacker solnedgång. Väl tillbaka i båten tog det inte lång tid innan alla sov gott!

Alla var hungriga!!!
"Finns i sjön" fick bli "Finns i havet"
Vi tröttnar aldrig på kvällarna i Bua hamn...

Alla solnedgångar är unika...
Vi väcktes av en underbar morgon! Solen sken och det var sådär lagom varmt. Frukosten kunde ätas i sittbrunnen och med 6 personer och 1 hund fungerade det förvånansvärts bra.

Frukost!
Då vi tittade oss runt omkring båten blev vi förundrade över hur klart vattnet var, vi kunde med lätthet se botten. Det strömmade även väldigt mycket. Vi fick en förklaring till detta när vi kom bort till badtrappan för att ta ett dopp. Termometern som vi tagit med oss talade om för oss att det bara var 13!!! grader i vattnet. Kallt djupvatten utifrån Kattegatt hade antagligen strömmat in i Båtafjorden i och med vindskiftet som varit. Behöver väl inte säga att ingen ville bada...
Noel förbereder inför avresa

Vinden som skulle komma under förmiddagen kom som planerat och vid 11-tiden startade vi motorn och la ut. Noel rattade ut båten ur hamnen, ut mot gattet. Vi satte segel och tog sikte på Ledskären. Gammal sjö gav stora men mjuka vågor men vi guppade fram på ett behagligt sätt. På håll spanade vi på sälarna både på Södra och Norra Ledskär på vår väg norrut. Morfar tog över ratten och fick testa hur det är att styra båten. Det gick hur bra som helst och då vi kommit upp till Nordsten gippade vi och seglade söderut mellan öarna. Vinden tog i lite mer och seglingen mellan öarna och hemåt mot Bua blev så där perfekt som den kan bli. Vi verkligen njöt och hade kunnat fortsätta hur länge som helst! Att vi hade kunnat pricka in en sådan perfekt seglingsdag! På vägen in mot Bua blev vi omkörda av en trimaran, kul att få se den på så nära håll med fulla segel. Efter att vi rivit våra segel tog Rasmus över och körde båten in i hamn, det kan nog bli sjömän av dessa 2 killar ; )

Morfar och Rasmus

Segla och dricka kaffe på en och samma gång fungerar alldeles utmärkt

Magnus och Rasmus har det bra på fördäck

Omseglade av denna fartmaskin!

På väg in till Bua hamn

Hur gick det då med skeppshunden Mimmi...? Jodå, hon klarade sig helt utmärkt. Hon tyckte nog det var en märklig ställe hon hamnat och gillade inte riktigt det där med att ta sig på och av båten. Tur att hon är så liten så att det går att ta henne under armen ; ) Men väl på plats i sittbrunnen eller nere i båten var det skoj om än lite varmt i solen.
Skeppshunden Mimmi!
Och hur gick det med stenläggningen...
...en bit på väg!

Alla plattor är nu på plats, så nöjda!

Sammanfattningsvis får vi säga att vi haft en härlig helg!  Nu är mormor, morfar och skeppshunden Mimmi på väg söderut igen. Tack för titten, vi ses senare i sommar!