söndag 21 juli 2013

Denna gång gick allt bra!....Eller...

Denna lördag hade vi egentligen tänkt att ta oss upp med bil till Gullmaren för att Lotta skulle få pröva på att dyka där. Men ödet ville annorlunda och då jag hade haft problem med bihålorna några dagar, och att det var osäkert om Lotta skulle hinna få sina dykprylar från Spanien och då vår kanelknäckeknaprande stjärnbesättningsmedlem tillika vår dykkompis hade svåra problem med att få sin ena arm att göra det hon vill att den ska göra så ändrade vi våra planer. Min storebror hade hört av sig under fredagen och undrade om vi skulle ut, så det tyckte vi var en bra ide.

Nästan helt bleke och strålande sol!
Det var bara det att det var lönlöst att få tag i honom. Vi tänkte oss norrut, Lotta och jag, till Ärtskär närmare bestämt. Väder och vind verkade vara på vår sida så tidigt på Lördag morgon stod vi upp och begav oss till båten. Jag skulle bara koppla in batteriet, ett gammalt batteri som vi tänkte sätta dit i stället för ett ännu äldre som hade gett upp hoppet. Och som belysningsbatteri hade vi ett ungefär lika gammalt. Men när jag efter konstens alla regler hade kopplat in batteriet så hände det ingenting när vi tryckte på startknappen...Snabbt bytte jag till belysningsbatteriet och tryckte på startknappen.

Ut med de gamla batterierna!

Lika dött där...Så det var inte mycket annat att göra än att åka in till Varberg och inhandla två stycken nya batterier. Med facit i hand skulle detta naturligtvis ha gjorts för länge sedan...
När de två nya batterierna var inkopplade hoppade motorn igång och alla lampor funkade!

Cirka 2,5 timma försenade gav vi oss av norrut och gjorde god fart. Men runt 15-tiden började vinden att ta slut så bestämde oss för att det var för långt till Ärtskär och tog i stället in vid Öckerö/Hamnholmen. Det var redan rätt många båtar inne i denna omtyckta naturhamn, men efter en av våra bästa tilläggningar hittills, hittade vi en plats bredvid en stor motorbåt. Grunt var det dock, och vi hade förmodligen inte mer än ~30 centimeter under kölen...
Vi var inte ensamma vid hamnholmen denna dag!
Ett svalkande dopp är aldrig fel!
Sill & potatis...
...och ett glas vin stod på menyn denna ljuva sommarkväll
En man och hans öde ö...;-)



Lika diskret som en rysk ubåt i Karlskrona
Magnus på väg ner i djupet...
Vårt lystmäte av vackra solnedgångar blir aldrig stillat.
Så vackert så man knappt tror det

Efter denna vackra solnedgång så kröp vi ner i kojerna troendes att det skulle bli en lugn natt. Men inte...

Jag vakande någon gång mitt i natten av att vinden piskade på utanför. Då jag behövde gå på toa så stack jag ut huvudet ur ruffluckan och tittade ut. I fullständig kontrast till bilden ovan mötte mig så en vind på 7-8 sekundmeter, full dimma, en båt som låg med lanternorna på, och en annan lampa som rörde sig utanför oss. Någonstans hördes en motor som gick på ganska höga varv. Jag visste ärligt talat inte om jag fortfarande sov, så stor var kontrasten mot kvällen! Det blev inte bättre av att vårt fall hade börjat slå mot masten, och trots att jag tog med mig 3-4 stroppar och försökte göra fast fallet så slutade det att slå så fortsatte det. Jag tänkte att det var lika bra att gå på toaletten och därefter se om jag kunde vakna ur denna knasiga dröm. Men jag var nog vaken för när jag kom tillbaka till båten gick jag ner och bad Lotta att gå upp och fixa fallet men hon lyckades inte heller. Det var bara att plugga i öronpropparna och sova vidare!

På morgonen hade allt lagt sig men en X-yatch som hade kommit in på kvällen innan låg inte längre vid klippan utan låg i stället för ankar mitt i viken. HAns dragg hade förmodligen släppt under natten och det var hans motor jag hade hört. Vi fattade dock aldrig varför vi inte fick ordning på fallet, kolla stropparna på bilden nedan, det borde ha räckt...

Stroppkalas!!!


Vi tuffade iväg ganska tidigt då vi hade på känn att vinden skulle ta slut under förmiddagen och mycket riktigt så blev det så. Men nu hade vi ju bra batterier, så det var bara att dra igång motorn och tuffa tillbaka till Bua!

Till nästa gång!

/Magnus

1 kommentar:

  1. Hello from s/v Gemini Dreams. S/v Lina has been corrected. Thanks for visiting.
    Wes

    SvaraRadera