torsdag 3 november 2016

Årets sista lilla tur samt oljebyte m m

Jag var ledig idag och efter lunch tog jag mig en tur till Lina. Det var bara några plusgrader och helt vindstilla när jag kom dit. Alltså en av de ytterst få dagar på året som det är vindstilla här på västkusten. Målet för dagen var att byta oljan i motorn. Kunde inte låta bli att kasta loss och tuffa runt en sväng med Lina i hamnen i väntan på att motorn skulle värmas upp. De flesta segelbåtar är nu upptagna på land men det var en del aktivitet ändå i hamnen och båtar som kom och gav sig av för att fiska, både stor och små båtar. Efter en kvarts cirkulerande styrde jag Lina tillbaka till vår plats. Så lätt det var att lägga till vid båtplatsen när det inte blåser!

Nästa moment vara att suga upp den gamla oljan m h a vår lilla pump som krånglade så förra året (säkringarna gick). Denna gången gick det på första försöket och jag fick upp ca 3,5 liter av de 4 liter som systemet rymmer. Sedan i med ny olja vilket var lite söligt innan jag gav upp och letade upp en tratt. Väl klar med oljebytet som gick över förväntan kollade jag fryspunkten i motorns kylvatten. Minus 25 ska räcka, så kallt blir det sällan här. Medan jag ändå var i farten med att greja passade jag på att tömma både kölsvin och motorsump på vatten och till sist packade jag ihop alla täcken/kuddar och filtar för att ta hem och tvätta/vinterförvara.

När jag var nästan klar kom Magnus förbi på väg hem från jobbet så vi tjötade lite och åkte sen hemåt. Vi stannade på vägen för att köpa ägg och grädde...det skulle vankas kroppkakor till middag!
Väl hemma rörde jag ihop kroppkakesmeten och kokade kroppkakor i långa banor. Över 40 st blev det! Goda var dom också!

Nu är Lina klar för upptag, vilket vi tror kan bli till nästa helg. Denna helg ska vi fira Rasmus som blir 14 år på lördag.

På återhörande!
//Lotta

Det var ganska kallt fastän det var vindstilla!

Inte många båtar ligger kvar vid "vår" brygga

Här pumpas det upp olja

Nästan en hel dunk fick jag ut

Påfyllning av ny olja

Dagens belöning...kroppkakor, favoriträtten nr 1!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar