lördag 1 oktober 2016

Höstsegling

Vädersajterna hade lovat fint väder under eftermiddagen idag, och då vi inte riktigt hade haft tid att ge oss ut på havet på ett tag så var vi ordentligt sugna. Lotta hade jobbat under natten, jag var inte riktigt kry efter turkietförkylningen och dessutom hade vi åkt en sväng till Ullared föra att byta ett par jeans och upptäck att resten av världens befolkning också hade åkt dit. Men allt detta kunde inte stoppa oss, så efter en äggmacka till lunch så åkte vi ner till Lina.

Då vinden var västsydvästlig så testade vi att hissa storseglet medan vi låg fast och backade sedan ut med seglet hissat. Taken var att när vi girade norrut inne i hamnbassängen så var seglet redan klart och vi kunde segla ut ur hamnen. Och det gick alldeles utmärkt! Vi gled förbi sjöräddningen, rullade ut genuan, stängde av motorn och seglade ut på Kattegatt.

Vinden var väl inte jättestark, men stundtals så gjorde vi nog kanske fem knop, och vädret var soligt och varmt. en riktigt härlig tur! Vi seglade nordväst bort till Södra Ledskär, men inga sälar fanns där idag. Däremot fanns det femhundrasjuttiotretusen bojar med hummertinor i andra änden. Och det kanske var där ner bland tinorna som sälarna höll till...

Efter att ha passerat Södra Ledskär gippade vi och guppade tillbaka mot Bua fyr (vi vet att den inte heter så) och fick en härlig tur tillbaka. Inspirerade av den härliga färden bestämde vi oss för att segla ända in till båtplatsen, och bara starta motorn för de sista 10 metrarna. Men vinden blev för svag för den motström vi mötte inne i hamnbassängen så vi fick rulla in genuan när vi hade kanske 40 meter kvar. Men vi var nöjda ändå och fick nog många blickar på oss när vi seglade så pass långt in i hamnen.

Det ska bli fint i morgon förmiddag så vi kommer nog ge oss ut då också. Man får passa på innan vinterstormarna dundrar in över västkusten och Lina behöver komma upp på land.

Nedan ett par bilder från denna härliga tur!

Livet. Sammanfattat i en enda bild.

Genuan uppe ända in i kaklet!