onsdag 10 augusti 2016

Göta Kanal Dag 21 Norrkvarn till Sjötorp

I dag var det dags för vår sista etapp på kanalen som hade varit vårt följeslagare de senaste 10 dagarna. När jag spanade ut genom den lilla rutan i förpiken var det bara grått, grått, grått. Det fanns inte en lucka molntäcket och regnet strilade ner.
Det var några båtar i hamnen, bland annat de två stora vackra holländska båtarna och två segelbåtar framför oss. Då vi trodde att det skulle bli rusning till Sjötorp i dag så var vi på tårna och tjugo i nio körde vi bort till väntbryggan på andra sidan kanalen. Lotta gick bort mot slusshuset och träffade på slussvakten. Fortfarande hade inga av de andra båtarna visat något tecken på att vilja slussa, och när slussportarna gled upp visade det sig att jag hade felbedömt hela situationen...Vi blev själva i slussen och 4 nedåtslussar senare gled vi förbi Lyrestad. Där låg Beneteaun kvar och verkade inte ha speciellt bråttom...vi susade vidare längs kanalen och fick så småningom sällskap av en sliten svensk båt. När vi började inslussningen till Sjötorp visade det sig att vi var de första som hade slussat i dag...som sagt vilken felbedömning av mig. När slussvakten ropade på vakten i Sjötorp så kunde denna meddela att det fanns gott om platser kvar i Sjötorp. Vi undrade var alla båtar hade tagit vägen...visst de var sunkigt väder, men så illa var det inte.

Vid ett tillfälle fick vi vänta 20 minuter i en sluss för att vi skulle släppas ut lagom för ett möte med en passagerarbåt. När man möter en passagerarbåt gäller det att kamma sig ordentligt, för när man kommer med en så stilig båt som Lina så hamnar man på många kort. När passagerarbåten passerade smattrade blixtarna som värsta presskonferensen efter ett svenskt V-guld i fotboll!

Nedåtslussningen går så smidigt nu så Noel blev entledigad från däckstjänstgöring denna dag. Han barrikaderade sig i förpiken och fördelade de 3,5 timmarna det tog att ta oss till Sjötorp med att sova, slappa, chilla och spela iPad. Vi andra skötte det med den äran och till slut landade vi i den mellersta av de tre nivåerna i Sjötorp. Härifrån kan vi slussa ut i Vänern klockan 9 i morgon bitti och lämna kanalen för denna gång.
Idag regnade det nä vi skulle ge oss av

Men lite sommarregn har ingen dött av
Vi kommer till de första slussarna i Sjötorp

Regnet hade dragit vidare

Den svarte bilen fick backa låångt innan den kunde köra om

Samma slussvärd följde med oss till nästa sluss
Här syns alla Sjötorps slussar
Energisk slussvärd städade lilla huset i väntan på slussning

Vi låg och väntade in en passagerarbåt...

...sen kunde vi tuffa vidare till nästa sluss
Sista slussen för idag

Här ligger vi bra

När vi skulle lägga till återsåg vi de två killarna i Aphroditen som hade korsat Viken tillsammans med oss. De hjälpte till att ta emot linorna, men Lotta sa att vi inte ville störa dem i lunchen..."Frukosten"...rättade de henne. Festglada killar det där. De ligger visst vid Amundön söder om Göteborg och hade lite olika teorier om sin fortsatta färd ner mot västkusten. Först tänkte de stick nu direkt och sikta på Lyckholm, men en kulingvarning till kvällen stoppade den planen. De funderade därefter på att gå till Mariestad i kväll, men kulingen stoppade även denna plan. Nästa plan var att slussa ner sent till den nedre bassängen, försöka att undvika att betala i gästhamnen, och stick i svinottan i morgon bitti. Och så blev det, vi sa "Go tur" till dessa trevliga killar och vi får se om vi får se dem igen innan vi är hemma.
Tunga moln och vi hörde åskan på avstånd

Där ute ligger Vänern

Sjötorp visade sig vara ett trevligt litet ställe. Vi traskade runt och det visade sig att de hade tre-fyra matställen och vi tänkte lyxa till det lite och käka ute så vi tänkte gå till ett av dem i kväll. Det fanns även en bokrea-bod dör alla böcker kostade 40 kronor eller tre för hundra. Och då var det inte några vanliga bokrea-upplagor utan riktigt fina böcker. Vi köpte 6 stycken till det facila priset av 200 kronor!
Inget glassväder - men bokväder!
Våra fynd!

Lagom till våra bokfynd var gjorda kom de två holländska båtarna glidande. Vi är glada för deras skull för de verkade ha motorproblem när vi tuffade förbi den i Norrkvarn i går, och det kanske är därför som vi har hunnit i kapp dem igen, men det verkar var löst, motorerna verkade gå som en klocka. Vi träffade ju på dem för första gången när vi låg vid Stora Vippholmen på södra östkusten så det blev en igenkännande hejande när en av dem gled förbi när de skulle lägga till efter slussningen. Senare slussade de dock ner till den nedre nivån och gjorde sällskap med Aphroditen vid kajen därnere. Detta säkert för att de ska kunna segla iväg tidigt i morgon, så tyvärr har vi nog sett de sista av dessa vackra båtar. Det har varit ett nöje att följas åt under ett par veckor.
Kärt återseende!

Båda fick plats i samma sluss

När vi kom tillbaka till båten efter att ha strosat runt en stund så hjälper jag en Luffe 40 att lägga till, de vill lägga sig precis bakom oss. Och det känns nästan som en ära att ha en så vacker båt akter om sig. Det var en sådan som gled in i Bua hamn för tre-fyra år sedan och som både jag och Lotta såg långt efter. En smäcker dansk skapelse med fantastiska egenskaper. Sök gärna på Luffe 40 på Google och kolla själva!

Och som svar på SMS:et om tyskar. Den tysk vi har pratat om den senaste är en ensamseglare i en liten gul oidentifierbar båt. De två tyskar som vi misstänker vara bröder som vi skrivit om tidigare hade en Albin Stratus och de lämnade oss i sitt kölvatten för några dagar sedan och är förmodligen redan ute vid västkusten.

Planerna lutar nu åt att vi ger oss av i morgon vid 9 och siktar på Läckö. På vägen dit uppdaterar vi oss om väder och vind för fredagen. Skulle det blåsa för mycket, säg över 10 meter per sekund vid sydväst, så kommer vi nog försöka att kontakta hamnen i Vänersborg och dra hela Vänern i morgon och ta ett kort skutt från Vänersborg till Lilla Edet på fredag. Skulle vindarna vara lugnare så ligger vi vid Läckö i morgon och kör ett lite längre skutt till Lilla Edet på fredag. Sedan blir det Göta Älv ner till Göteborg på lördag.

Nä, nu hinner jag inte skriva mer, dags att göra sig i ordning för finmiddag (nåja, i alla fall för en sjöfarare...)!
Vi besökte slupen Oskar II
Något större än Lina II inuti

Så är det!
I väntan på maten på Kanalkrogen