torsdag 28 juli 2016

Göta Kanal dag 8: Trollholmen till Bokö. Bryggsegling!

Vi vaknade i dag till en mulen morgon och 16 grader varmt. Det hade regnat lite under natten och däcket var blött när jag tittade ut vid halv åtta. Vi kände ingen brådska att lämna idag då skuttet inte skulle bli så långt även om vi inte riktigt visste vart vi skulle.
Det var precis detta som vi hade sett fram emot, att inte behöva bestämma i förväg vart vi ska och ha så kort bit kvar att vi inte behöver skynda oss. Det ligger en charm i att gå upp tidigt, smita ut ur en hamn vid fem på morgonen, äta frukost ute till havs och segla dag som natt, men det finns även en charm i motsatsen.

Lotta bakade på scones i ugnen och serverade detta till frukost. Vi bestämde oss för att segla till Bokö, en tripp på ungefär 10 sjömil, som skulle ta kanske ett par timmar. Efter frukosten gjorde vi i ordning Lina för avfärd, drog upp ankartyngden och ankaret och Lotta styrde oss med säker hand ut ur viken. När vi kom ut på fjärden rullade vågorna in från Östersjön och Lina slingrade sig fram obekvämt i vågorna, medan Hoppe hade väldigt roligt där han hoppade och studsade mellan vågtoppar och vågdalar. Även i dag passerade vi många vackra ställen och vi börjar förstå varför de från östkusten inte så ofta syns på västkusten. Ska man utforska alla dessa fantastiska öar i denna skärgård, kan det nog lätt bli en livsuppgift! Och då har vi bara kommit till den södra delen.

Nu ska ankaret dras upp...

...men först ska ankartyngden upp

Spökö? Nästan alla träd såg döda ut, torkan?

Väl framme vid Bokö rundade vi ett par uddar och var framme i viken. I guideboken stod att det skulle finnas en gästbrygga, men vi tänkte att dem var väl full av båtar. Det första vi ser är två båtar som ligger till land och då sjönk hoppet ännu mer. Men när vi fick se bryggan visade den sig vara ledig! Så efter ett par krumbukter låg vi stadigt fast vi denna i princip nya brygga! Helt fantastiskt. Och bryggan är ungefär lika lång som Lina, så vi kommer att ligga här själva i natt, en galet lyxig känsla. Det har kommit in kanske en fem, sex andra båtar i viken varav en stor trimaran från Holland, och en del har ankrat och förtöjt vid land och en del har vänt.

Snygg pollare

Stekt ägg på stekta aubergineskivor

Handskar på tork

Vi började med att ta den uppmärkta slingar runt naturreservatet på Bokö, en verkligt vacker tur som kan rekommenderas om ni har vägarna förbi. Det tog någon timme och Lotta fick plockat en näve blåbär under tiden. Inte så det räcker till en paj, men något hon kan mumsa på under kvällen. Jag är ju som bekant inte så förtjust i bär, konstig som jag är.
Lina vid bryggan

Promenad på Bokö

Blåbärsplockning

Här kom vi in mot Bokö

Vacker natur

Balansövning

När vi kom tillbaka gav jag mig i kast med att knyta om linan till Hoppe. Vi hade tänkt att han skulle få en lina till vardera ögla på sidan så han slipper att åka slalom mellan vågtopparna så mycket. Hoppe är dock en busig liten pojk och jag fick kämpa med att hålla styr på honom i vinden så att jag kunde knyta fast de nya linorna.
Här ligger vi bra

Pyssel med Hoppe

Jag passade även på att tömma motorsumpen, det blev ungefär en liter av vatten och glykol blandat. Vi tycker det är helt ok efter så många timmar till sjöss och för motor när vi vet att vi har ett läckage i både motor (ett av rören till vattenpumpen) och varmvattenberedaren (inblandningsventilen). Vi kollar kylarvätskenivån varje dag och har en femliterdunk med oss att fylla på, och vi har gjort det en gång, med ett par deciliter.

I skrivande stund håller Lotta på med att dissekera vattentanken i jakt på orsaken till att vattenmätaren gäckar oss i bland. Just nu står den konstant på noll så vi vet inte riktigt hur mycket vatten vi har kvar. I morgon ska vi in till en gäst hamn och fylla på vatten, vi hoppas att vi har så vi klarar oss till dess. Hon lyckades få loss alla skruvar, men sedan visade det sig att allt var rejält fastsikaflexat (vilket härligt nyuppfunnet ord, fanns inte i datorns ordlista...:-) ) så hon drog ditt alla skruvat igen så får vi ta tag i det när vi kommer hem igen.
Varför så många besökare från Ryssland?

Antalet bloggbesök bara ökar, idag har vi haft nästa 300, vilket är nytt rekord!
Vattentanken

Resten av dagen ska vi nog bara slö och lata oss, kanske ta en tur med Hoppe och kolla in omgivningarna. Vinden ska lugna sig under kvällen, nu blåser det en ganska enveten sydlig vind. Vinden ska vrida mot nordväst-nord i natt och öka lite så det känns bra att ligga fast vid en rejäl brygga!

Till i morgon om inte förr!