tisdag 26 juli 2016

Göta Kanal Dag 6: Stora Vippholmen till Mjödö

I morse vaknade vi efter att ha sovit länge. Länge........
Vi slocknade runt tio i går kväll och vaknade runt tio i dag på morgonen...tolv timmar hade vi sovit!Vi kanske tog igen en del av de senaste dagarna förlorade sömn, vad vet jag.

När vi vaknade kollade vi alla väderprognoser som vi kunde hitta, tre stycken. Två av dem varnade för åska efter lunch och vi hade tre, fyra timmar segling innan vi var framme vi Mjödö, vilket var vårt mål för dagen, i vilket fall i detta läge.
Vi funderade en stund på om vi skulle vänta med att segla till ovädret hade dragit över, eller om vi skulle vänta till i morgon med att segla iväg. Men vi bestämde oss snabbt för att ge oss av med en gång och försöka hinna fram innan regnet och åskan var över oss.
Vi förberedde för avfärd så snabbt vi kunde. Kanske lite för snabbt, för när vi hade släppt bojen, vilken för övrigt blev upptagen mindre än 1 minut efter att vi hade lämnat den, så släppte jag bak Hoppe som hade legat alldeles intill Lina under natten. Det var bara det att vi hade glömt att knyta fast änden på linan till Hoppe i pushpiten. Så till min förvåning så ser jag Hoppe ge sig av på egna äventyr! Öhhh...sa jag till Lotta...vi tappade Hoppe...
Snabbt fick vi vända om och Lotta fiskade upp honom igen med en båtshake och förtöjde honom till Lina igen.
Hoppe är upphämtad
Vi fortsatte ut i farleden tillsammans med en del andra båtar som hade bestämt sig för att lämna klockan 10 och styrde nordväst för motor i kanske en kvart. Sedan girade vi 90 grader styrbord, gick upp i vind och hissade allt vi hade i segelväg. Och vilken halvvindssegling vi fick! 6-9 sekundmeter och ofta i våglä gjorde att farten oftast låg runt 6 knop när vi slingrade oss nordost upp genom inomskärsfarleden. Efter någon timme vred farleden mer mot norr och samtidigt som vi föll av och hamnade på en slör/läns så skulle en Bavaria 32 passeras. Men Lina är ingen snabb undanvindsbåt...Så vi låg bredvid Bavarian i kanske en timmas tid, men inte mer än 15-20 meter emellan oss.  Vinden ökade till 10 meter per sekund, men ändå låg vi i exakt samma fart. I bland tog vi några meter på henne och ibland tog hon tillbaka några meter. Fascinerande. I detta läge bråkade genuan rätt mycket med oss. Den hamnade i lä om storen, men vinden kom inte tillräckligt mycket bakifrån för att vi skulle kunna saxa. Lina rullade en del i sjön som kom snett akterifrån och vi ville inte gå upp på fördäck för att ta ner storen och bara kör för genuan. Följden blev att vi rullade in genuan i stället, men det visade sig inte göra något för farten överhuvudtaget. Vi följde Bavarian i exakt samma fart som tidigare, ända till hon girade in mot Västervik. Efter denna tur hoppade en gennaker på rulle på ett peke definitivt högre upp på önskelistan! Men det är ju som bekant inte gratis... 
Vissa grynnor syns bra

En liten ö...
Molnen hade börjat torna upp sig och när farleden böjde ner till platt läns för oss tog vi ner seglen och vevade i gång motorn. Vi hade kanske 40 minuter kvar till Mjödö, och vi kände att det fanns risk att åskan skulle växa in över oss snabbt om vi hade otur, och då känns det bättre att ha seglen nere. Men allt gick bra och återigen tuffade genom en alldeles underbar skärgård!

När viken mellan Mjödö och Torrö dök upp framför stäven så visade det sig att tre segelbåtar och en motorbåt låg i viken. Den kändes nästan helt öde jämfört med den vi låg i igår. Men två av segelbåtarna och motorbåten låg förtöjda vid en stor brygga. Det såg lite märkligt ut med en stor brygga mitt ute i ingenstans! Senare, när vi hade tagit oss in till land med Hoppe så visade det sig att Bullerbyns båtklubb (med tillstånd av Astrid Lindgren...!) hade byggt bryggan för sina årliga fester! Så kan det vara.


Vi bestämde oss för att inte gå in till bryggan utan ligga på svaj i stället. Erfarenheterna från det intensiva åskovädret som vi drabbades av uppe vid Bohus Malmön för två år sedan gör att vi hellre ligger på svaj och har handlingsutrymme om det skulle blåsa till ordentligt i ställer för att ligga fast mot en brygga. Så vi tar en lov in mot vikens grundare områden och på andra försöket så biter deltaankaret i aktern bra och vi drar fast det med 1500 varv på motorn.


Strax därefter är åska och regn över oss. Åskan går inte direkt över våra huvuden, men det regnar ordentligt och vinden tar stundtals i ordentligt. Men det känns aldrig oroligt, vi har läget under kontroll. Skulle vi börja dragga kan vi stötta med motorn inom 10 sekunder.


Så vi passade på att käka lunch när vi ändå inte kunde vara uppe på däck. Stekta köttbullar potatis skinka soltorkade tomater och oliver blev en riktigt god måltid! Efter maten tog vi igen oss lite på soffan innan vi tog Hoppe och rodde in till bryggan vi hade sett tidigare. Det visade sig att det fanns en uppmärkt stig på 1,7 kilometer runt ön, och när jag föreslog att Lotta skulle dra på sig löparskorna och ta sig ett par varv var hon inte sen att nappa. Vi paddlade ut till Lina igen och när Lotta hade bytt om och gett sig iväg så satte jag mig att blogga detta inlägg. Nu är hon tillbaka igen, så nu har jag nog skrivit tillräckligt för idag.
Dagens lunch

Här ligger hon fint

Lotta på väg in till Mjödö för att springa en sväng

Bara lite om morgondagen. Vi vet inte riktigt vart vi ska ta oss i morgon, men hoppet vi gjorde i dag på 3,5 timmar kändes lagom, så det blir något liknande i morgon, vi får se vad det blir.

En erfarenhet rikare blev vi idag. Vi hade låtit motorn sitta kvar på Hoppe för att se hur det funkade att dra honom efter Lina på det viset. Det var inget bra...vi tappade nog minst en knop i fart genom att Hoppes akter grävde ner sig djupt i sjön och bromsade...men nu vet vi!

Så, snart vankas middag och därefter en lugn kväll i en vacker vik!
Lina II
Lyx med varmvatten att kunna duscha i

Bilden får tala för sig själv!

Till nästa gång!


/Magnus





1 kommentar: