lördag 11 juni 2016

Premiärsegling!!

I dag var det dags! Då motorn nu är i status fungerande så tog vi tillfället i akt att planera (nåja...) en helgtur. Lotta bestämde snabbt och diktatoriskt att färden skulle gå till Skalla hamn, en av våra favorithamnar. Och jag misstyckte inte.

Så efter frukost i morse var vi ivriga att komma iväg. det blev inte så mycket packning, men gummibåt och motor skulle med, så det blev lite tackräckes-meck innan vi kunde komma iväg.

Efter att vi hade baxat upp gummibåten på biltaket trasslar Lotta upp spännbanden...

...och titta vad bra det blev! Den kommer inte att röra sig en millimeter!

När vi kom ner till Bua började vi med att tippa ner gummibåten i vattnet och sedan skulle motorn hängas på. Vår gamla båtgranne från Vega-tiden, Janne hjälpte oss med att få den på plats.

Lotta är i färd med den rangliga uppgiften att hänga motorn på akterspegeln. I bildens nedre kant i mitten mina fötter och i bildens högerkant Jannes fötter. Mer än så kom inte med av honom...:-).
Redo för de stora haven1
Så, den nya gummibåtens premiär blev idag och vi satt, som det ultrajämlika par vi är så satt vi bredvid varandra på toften och rodden med var sin åra...hur det gick kan du se på följande länk:

När vi kom fram till vårt mål, Lina II, så skulle motorn lyftas av för vi tänkte lägga jollen på fördäck. Men så blev det inte sedan ändå...

Stark tjej det där...:-)!
En liten detalj återstod innan vi kunde komma iväg och det var att montera kicken på sin plats under masten. Riggbulten satt inte där den skulle så för dagen fick en kraftig bult vikariera som riggbult. Vi vet at den är gjord för andra belastningar men vi förväntar oss inga större krafter på kicken idag så det ska nog gå bra, tror vi.

Kicken på plats under masten!
 Sedan var det bara de vanliga förberedelserna kvar, släppa på alla skot och revlinor, öppna lazybagen, hitta vinschhandtag m.m.

Lazybagen öppnas för första gången för denna säsong!
 Å sedan bar det iväg!!

En inte helst missnöjd kapten!
 Men vi ville ju inte köra för järngenuan hela dagen så vi behövde få de stora vita lakanen upp i riggen!
Lotta förbereder för att hissa storen.
 När vi kom ut ur gattet vid Bua så visade det sig att nordan mötte oss mitt i synen. Vi hade inget annat val än att lägga ett lång ben ut mot fladens fyr. Vindinstrumentet kom till nytta för första gången och det var värt varenda krona, det gav jättemycket bra information. Bland annat att vi seglade i ungefär 8 m/s skenbar vind och därför valde at rulla in genuan en smula för att få bekvämare gång.

Vi har ju monterat ett fäste i sprayhooden för att kunna filma in logganteckningar och vi testade det för första gången och resultatet finns på länken nedan:

Logganteckning 160611

Vi slog efter kanske 40 minuter och stävade nordost upp emot Kungsbackafjorden. Döm om vår förvåning  när en Fortissimo kom på kollisionskurs med oss! Han gick för motor, men verkade inte vara det minsta intresserad av at väja. Till slut kom han så nära att jag försökte få kontakt med honom genom ett välriktat rop. Och upp ur sittbrunnen hoppar en skäggig gubbe och ursäktar sig att han inte sett oss. Vi fick en trevlig pratstund, det visade sig att han precis hade köpt båten nere i Karlskrona, på Dragsö, några hundra meter ifrån där Lotta har växt upp! Han var på väg till Lofoten och vi önskar honom lycka till!

En riktigt långfärdare!

Det blåste på lite så vi seglade faktiskt i från honom!
Vi fortsatte in mot Skalla hamn och kom dit utan missöden. Nu har vi kökat middag och bara sitter och myser i solskenet i sittbrunnen.

Hur cool som helst!

Vindgivaren ger all möjlig och omöjlig information.

Ser nästa ut som om Atlanten ligger bakom och Västindien i sikte! Men det är Kattegatt bakom och Onsalahalvön framför. Men det är inte fy skam!

Motorn började gnälla lite och det visade sig att propellern snurrade på friskt när vi seglar.

En smarrig middag vid framkost.
Så nu hänger vi fast vid Kryssarklubbens boj fram till i morgon. Vi har glömt bojflaggan hemma, men säg inget till någon...schhhhh...:-)

Så nu latar vi oss några timmar till i solskenet innan det är dags att krypa till kojs!