I dag finns det mycket att berätta. Men timmen börjar bli kväll, klockan är halv åtta och vi har slitit och inte fått i oss något sedan lunch, så viljan att lägga ut texten är inte allt för stor.
Det hat lovats fint väder denna dag i några dagar nu, och faktiskt med temperaturer över 15 grader, om än i en ganska så stursk sydlig vind. Så äntligen tänkt vi ta tillfället i akt och plasta skadan på kölen! Jag hade tagit kort på skadan i går och lagt in på bloggen, och hade tänkt att visa dem för elektriker-Jonas på jobbet och se om han hade några synpunkter på hur det skulle göras. När han fick se bilderna och adderat sin klokskap om dessa ting så utbrast han: "Jag hade nog inte plastat alls, jag hade nog spacklat med epoxy!". Jaha,sa jag, är det enklare?. Det visade sig att det var det. Efter noggrann rengöring med aceton så var det bara att blanda ihop de två komponenterna och smeta på resultatet. Så snabbt och enkelt åkte jag och inhandlade epoxyspackel och ett set med spackelspadar. När jag läste på förpackningen visade det sig att spacklet hade en torktid på 4 timmar ungefär vis 15 grader, så då sök en tanke upp. Skulle det vara möjligt att slipa och spackla skadan, under tiden den härdade vaxa båten, och när det var klart slipa och bottenmåla skadan? Det var inte omöjligt in alla fall! Så glad i hågen slutade jag någon timme tidigare och åkte ner till Bua. När jag kom ner visade det sig att Peter Skoglund och hans kompis var där och måttade ut för vårt nya sittbrunnstält. Det blir nog görbra när det blir klart! Jag började packa upp och koppla upp slipprylarna och när jag hade slipat halvvägs dök Lotta upp och började hjälpa mig. Efter ett tag lämnade Peter med tillhörnade kompis och precis efter ringde Anders Lundh från Lundhs segelmakeri och meddelade att det ha´de blivit leveransförsening på vår enkelrevsbom, men att den skulle levereras tillsammans med lazybagen och fjädern till rodkicken vecka 23, vilket passade oss alldeles utmärkt!
När vi sedan hade slipat klart tvättade vi noga, noga med aceton innan vi blandade ihop spacklet och började smeta på det på skadan. Det var inte helt lättjobbat och ett proffs hade nog gjort det bättre, men vi var nöjda ändå. Då det inte var görvarmt ute, så ställde vi en värmefläkt framför lagningen för att hjälpa till lite med härdningen. Medan det skötte sig självt, så började vi att vaxa båten. Och, oj, vad den glänser efter det. Vi delade på sysslorna i ett par timmar och sedan var den vaxad! Vi har en liten bit kvar som vi får ta en annan dag då solen sken på just den biten och man ska ju som bekant inte vaxa i direkt solsken. Nu var ju tanken att vi skulle slipa och bottenmåla skadan, men då regnet hade hängt över oss några gånger under eftermiddagen och då det skulle komma mer under natten så tänkte vi att det finns nog risk att det började regna innan bottenfärgen hade torkat. Så vi lät epoxyn härda igenom till torsdag då vi slipar, bottenmålar och vaxar det sista. Sedan är Lina II faktiskt färdig för sjösättning! Jag pratade med Kalle i dag också och det verkar inte vara några problem med att få den i sjön inom någon vecka!
Nä, nu tröt orken...nedan några bilder från dagen:
|
Peter Skoglund med kompis måttar sittbrunnstält för brinnande livet! Det kommer nog att bli riktigt bra! |
|
När jag slipade lite på skadan avslöjades att det förmodligen hade varit lagat tidigare, men de kanske inte använde lika mycket aceton som vi, för spacklet hade inte riktigt fäst. |
|
Elektriker-Jonas...! |
|
Här är skadan färdigslipad och klar för rengöring. |
|
Fast lite till kan man alltid slipa, då blir det säkert bättre! |
|
I denna lilla flaska fanns lösningen på fästet för epoxyn. |
|
Lotta blandar epoxy som om hon aldrig gjort annat! |
|
...och kletar sedan på det på skadan. |
|
Alltså, kolla glansen! |
|
Jag i polerartagen! |
|
Och Lotta tar över när mina armar domnat bort. |
|
Det var visst någon som missade en fläck...så någon annan fick använda den samla hederliga metoden, hänga över relingen och polera för hand medels trasa!
|
Nästa gång blir nog på torsdag, då vi är lediga!
Till dess!
/Magnus
Det börjar bli ordning på bilmaterialet i bloggen! :-)
SvaraRadera