onsdag 1 april 2015

Gott och blandat

I dag hade jag tagit ledigt från jobbet för att åka ner till Bua och börja måtta för båtbryggan. Men det blev inte riktigt så. Lotta skadade foten i går när hon var ute och sprang, och det bar sig inte bättre än att hon behövde besöka läkaren i dag. Kvart över elva fick vi tid så det var inte lönt att åka till båten innan dess. Läkaren sa att hon hade överansträngt foten och med en försvarlig packe med värktabletter lämnade jag av henne i Tofta och efter att ha lastat in allehanda båtprylar i bilen rullade jag mot Bua. Det visade sig var en alldeles strålande dag ute, om man satt inne. För solen strålade och...vinden blåste både mycket och kallt. Och dessutom från nordväst...så det räckte med att bära alla prylar från bilen till båten innan lusten att vara ute hade försvunnit. Så jag kopplade landströmmen, klev ner i ruffen, bommade igen och startade både el och dieselvärmare. Och efter några minuter började värmen att sprida sig i båtens innandömen. Först tog städlusten vid och sedan hamnade jag i soffan och läste både några nya anvisningar för båtmotorn och ett nummer av Segling innan ytterligare en städstund tog vid. Efter kanske fyra timmar i båten var jag nöjd och vände hemåt igen. Nedan lite bilder från dagen:

Det första jag gjorde var att montera ihop en liten enkel ställning som kommer att komma till användning när vi ska montera badbryggan och polera båten på utsidan senare i vår.




Nyfunna dokument om vår 2003T. Mycket matnyttigt fanns i dessa papper. Solen lyser in genom takluckor och portlights. Med lite cola och choklad blev det en högtidsstund!


Den här ska få sig en bra översyn innan sommarens äventyr. Med tanke på våra tidigare äventyr på sjön är det bäst att vi sköter om vår motor på bästa sätt! 

Batterierna hade tappat spänningen under vintermånaderna.

Impellern ska bytas...

...oljefiltret...

...och även bränslefiltret.

Vacuumventilen är vi lite osäkra på vad som behöver göras med.

Alla möjliga grejor som ska monteras och användas.

Fasen, min fina fruktkorg fick inte plats där jag hade tänkt. Jag får komma på en annan lösning...

Ett stort fult hål där den gamla stationära VHF:en satt. Vi är lite osäkra på om vi ska sätta vår nya bärbara på samma ställe eller sätta igen hålet.

Brandsläckaren fick en ny bra placering förra året.


Den största besvikelsen förra året. Köpte en dyr väderstation, något jag har funderat på länge. Det visade sig att utedelen blåste och rostade sönder på mindre än en vecka. Skitkvalité...


Till nästa gång!

/Magnus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar