söndag 27 juli 2014

Dag 10: Flykten från åskan, Näverkärrskilen - Lysekil

Morgonen bjöd återigen på sol men inte helt från en klarblå himmel som vi varit vana vid hittills. Vi kollade läget i viken, alla båtarna låg kvar men en efter en gav sig av under förmiddagen. Vi passade på att torka alla fuktiga och blöta kläder sedan gårdagens äventyr men luften verkade fuktig för det torkade inte så fort som det borde. Vi tog en tur in mot stranden för att kolla in omgivningarna. Här finns en unik ädelskog som fått vara helt orörd och ett djur och växtliv utöver det vanliga. Vi fick se mycket vackert och även en mangårdsbyggnad från 1700-talet som kanske skulle behöva lite mer omsorg. En katt höll på att skrämma livet ur mig då han helt plötsligt for iväg från sitt gömställe precis i busken bredvid mig.

Väl tillbaka på båten började vi fundera på väderstatusen. Mer åska var att vänta enligt SMHI under em/kvällen men den stora frågan var när skulle vi ge oss av mot Lysekil? Vi ville inte vara inne i gästhamnen för tidigt men ändå undvika åskan. Lite lunch behövdes dock så jag svängde ihop en tonfisksås och kokte lite ris till. Till slut bestämde vi oss, nu ger vi oss av. Muller hade vi precis hört men det verkade vara på väg norrut men ett ev åskväder var på väg söderifrån och det ville vi hinna före i så fall. Vi gav oss av, motorn fick jobba även idag, och efter ca 1 timme var vi nere i Lysekil. Jag hade dagen innan ringt och kollat om det var svårt att få plats i någon av gästhamnarna men det skulle inte vara några problem... Nja, så lätt var det då inte. Vi testade först den stora gästhamnen, det verkade helt fullt om man inte ville hamna många båtar ut, på utsidan 4-5 båtar. Vi testade fiskhamnens gästhamn istället, till synes fullt där med men nu fick vi börja tänka på alternativet att ligga utanpå andra båtar. Till en början la vi oss utanpå en liten Hallberg-Rassy-båt som 5:e båt ut men sedan åkte en båt i en annan rad så vi hamnade utanpå en Scanner istället, nu som båt nr 4. Denna plats kändes dock bättre för nu kunde vi komma åt vattenslangen på bryggan, det sista vattnet i tanken hade tagit slut för en stund sedan. Så på 9 dagar klarade vi oss på 200 liter vatten. Vi började med att fylla på vatten och städa ur båten en del innan gick bort till duscharna för att få duscha ordentligt för första gången sen vi åkte. Duscharna var väl inte de fräschaste men renare blev vi i alla fall. Sen fick det bli en tur till affären för att bunkra upp med färskvaror inför resten av resan.

Nu började kvällen närma sig och killarna var på väg upp från Varberg ihop med Sussi. Så kul att se dom allihopa!  Hungriga som vi var drog vi till en av Lysekils pizzerior och beställde mat åt oss alla. Vi tog med det hem till båten och åt där. Gött att ha en sådan stor sittbrunn att vi alla 5 fick plats att äta. Sussi som egentligen skulle stannat över till imorgon var tvungen att åka hem till stackars Fintas som varit i slagsmål och skadat tassen, hoppas vi ses senare i veckan! Tack så jättemycket för att du skjutsade upp Linas yngsta besättningsmän, Rasmus och Noel!

Nu är det snart dags att krypa ner och sova gott tills imorgon då nya äventyr väntar!
//Lotta
Kläder på tork efter gårdagens oväder

En vy över Karlsvik (vid Näverkärrskilen)

Ädellövskog

Rotvälta modell större

Mangårdsbyggnad från 1700-talet

Killarna och Sussi har kommit, dags för lite käk!

Vi klarade oss från åskan idag, endast muller i fjärran har hörts...

Här ligger vi längst ut av 4 båtar, en ny upplevelse för oss att hoppa runt på andras båtar för att komma i land.