tisdag 30 juli 2013

Två dagars dykning!

Denna måndag och tisdag bestämde vi oss för att ge oss av norrut till Gullmaren för ett par dagars dykning. Det blev premiär för Lottas nya dykutrustning, väst, regulator, manometer skulle testas och som grädde på moset hoppade vi på vägen upp in hos en kille i Billdal och köpte ett viktbälte så hon kunde komma ner under ytan. Det var dock bara 6 kilo på bältet så vi fick lägga i några vikter från en gammal hantel i viktfickorna för att få rätt antal kilo.
Vi svängde vägen om Lindome för att hämta upp vår kanelknäckeknaprande stjärnbesättningsmedlem och tillika dykkompis, Sussi.
Väl upp vid Uddevalla svängde vi av vid Torp och satte siktet på Jordfall. Vi tänkte att det var en bättre plats att testa grejor på än Kårevik, som jag hade blivit så besviken på förra dyket. Jag hoppades att den gula sörjan som fanns på botten där inte skulle vara lika utbredd i Gullmaren.

Sagt och gjort, efter att ha betalt 40:- i parkeringsavgift hoppade vi i första gången denna soliga och varma måndag!

Jordfall. Vid udden i mitten går vi ner. Djupet där är 8-12 meter.
Utrustningen monteras ihop.


Till och med under vattnet kan jag inte hindra mig själv från att spana in den vackra fotografen!

Men jag får slita mig och simmar i väg efter Sussi som syns i bakgrunden...

Lotta har påbörjat sin undervattensfotografibana. Här en sten med allsköns liv på. Sjöstjärnor, sjöpungar och små cylinderrosor bland annat.

Sussi svävar över sandbotten på 12-13 meters djup.

En sjöstjärna får hjälp att visa upp sina färger av min ficklampa.

En ishavsstjärna ute på jakt.


Efter det första dyket åkte vi in till Lysekil för att tanka luft, och återvände sedan efter en välbehövlig lunch till Jordfall för vårt andra dyk. Sussi kände av sin onda arm och avstod detta andradyk.

Parkontroll

Ser ni trollhummern?

En sjöanemon i mitten av ett fång sjöpungar.

Två fiskar av okänd art ville vara med på bild.

Jag fick låna kameran på slutet och lyckades knipa en bild på Lotta!



När jag och Lotta hade kommit upp packade vi ihop alla prylar och, efter en kort diskussion...:-), landade vi på Burger King i Spekeröd för lite middag.


Vi spenderade natten i Öjersbo och vände åter kosan norrut på tisdagen. Vi försökte desperat hitta ett dykcenter som kunde fylla luft för oss i Göteborg, men det visade sig vara omöjligt. Till slut bestämde vi oss för att än en gång åka in till Lysekil för att fylla luft, och när flaskorna var fulla och goa ställde vi in siktet på Hällebäck. Vädret blev sämte mellan Lysekil och Hällebäck så vi fick en stund i bilen innan vi kunde masa oss ut och dra på oss utrustningen igen. Vi bestämde oss för att simma ut dit vi brukar simma ut när vi dyker i Hällebäck, men av olika amledningar gick vi ner lite tidigare än vanligt och missade därför de snygga stenröden som finns där. Nu blev det ett sandbottendyk, vilket i och för sig är spännande i sig, men inga humrar blev det denna dag heller...

Ombyte i Hällebäck efter regnet.

Sussi letar intressanta saker på botten.

Jag försöker mig på något intelligent tecken, ingen fattar något. Inte jag heller så här efteråt...:-)

Sussi låter en brännis passera på behörigt avstånd. Vi är väl skyddade men att få trådar över munnen är inte trevligt...

En välbesökt sten på sandbottnen, cirka 13 meter djupt.

En rödspätta flyr nedför slänten.

Tänk vad ett gammalt bildäck kan bli intressant som boplats för varelser under ytan!

En sjöstjärna med fin färg bland musselskalen

En ännu oidentifierad nål...

Jag håller en eremitkräfta som garanterat blir fotad för första gången i sitt liv. Hur jag vet det? Ser ni inte hur blyg han är...?

Den enda sjöborren denna dag, kanske några centimeter rakt över.

Lotta uppe vid ytan, precis i slutet av dyket.


Möra efter tre dyk, packade vi ihop sakerna och satte oss och åt och loggade och diskuterade dagens äventyr på McDonalds i Torp för att sedan vända söderut, nöjda med våra dykdagar!

Nu ska vi ut med båten några dagar, så på återseende!

/Magnus

1 kommentar:

  1. Diskussion?? Nu förstår jag och Lotta inte vad du menar!? :-) Blir enklare val för Lotta nästa sommar efter dyken, då kommer du och jag inte ha något att säga till om längre! :-)Önskar er en fantastisk segeltur. Sus

    SvaraRadera